لینک های دسترسی

Breaking News

زیلنسکی: در صدد 'صلح عادلانه' با روسیه استم که جامعهٔ بین‌المللی به آن توافق کند


ولادمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین، در اجلاس صلح اوکراین که در سویس برگزار شده است
ولادمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین، در اجلاس صلح اوکراین که در سویس برگزار شده است

ولادمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین، روز شنبه ۱۵ جون (۲۶ جوزا) در نخستین اجلاس بین المللی به منظور پایان تهاجم نظامی روسیه در اوکراین ابراز امیدواری کرد تا هر چه زود‌تر راه‌هایی برای ''صلح عادلانه'' پیدا شود.

رهبران بیش از ۵۰ کشور جهان در محل تفریحی بورگن استاک سوییس در این اجلاس دو روزه شرکت کرده‌‌اند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، یک روز پیش گفت که مسکو تنها در صورتی حملات خود بر اوکراین را متوقف می‌کند که کیف نیروهای خود را از شرق و جنوب آن کشور خارج کند و از تلاش برای پیوستن به ناتو دست بردارد.

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی‌ گفت:‌ "نیروهای اوکراینی باید به طور کامل از جمهوری خلق دونتسک، جمهوری خلق لوهانسک، منطقه خرسون و زاپوریژیا بیرون شوند.''

پوتین افزود:‌ ''به مجردی که کیف اعلام کند آماده انجام این کار است و به طور واقعی خروج نیروها را آغاز می کند وبه صورت رسمی پلان پیوستن با ناتو را رد کند، ما بلافاصله، به معنای واقعی کلمه در همان دقیقه، آتش‌بس می‌کنم و مذاکرات را آغازمی‌کنیم.''

زیلنسکی در واکنش به اظهارات رییس جمهور روسیه روز شنبه گفت یگانه کسی که جنگ می‌خواست پوتین بود.

زیلنسکی همچنین افزود هر آنچه در اجلاس صلح سویس روی آن توافق صورت بگیرد، بخشی از روند صلح خواهد بود. رییس جمهور اوکراین همچنین گفت که کشورش موفق شد تا کشور‌های جهان را ترغیب کند به تلاش‌های توقف جنگ روسیه و صلح عادلانه بپیوندند.

اما برخی از کشور‌های غربی می‌گویند که خواست پوتین به گونه‌ای مطرح شده که اوکراین در مقابل تهاجم نظامی روسیه تسلیم شود.

جورجیا ملونی، صدراعظم ایتالیا، در پایان نشست جی-۷ یا هفت اقتصاد بزرگ جهان در ایتالیا گفت که چنین درخواست پوتین قبل از آغاز هرگونه مذاکرات صلح به معنی تسلیمی اوکراین است.

ملونی افزود معتقد است که خواست‌های پوتین مبنی بر عقب نشینی از ساحات که توسط روسیه اشغال شده است، برای مذاکرات صلح موثر نیست و تاکید کرد که ''به نظر می‌رسد [درخواست پوتین] بیشتر شبیه یک ابتکار تبلیغاتی باشد.''

هدف اجلاس سویس تلاش برای توافق ایجاد سکوی بین المللی برای مذاکرات صلح نهایی بین کیف و مسکو خوانده شده است.

ویولا امهرد،‌ رییس جمهور سویس، گفته است که در نشست‌های آینده از روسیه نیز دعوت خواهد شد.

امهرد افزود: ما نمی‌توانیم در اینجا، بورگن استاک، در مورد اوکراین مذاکره کنیم و یا حتا صلح را اعلام کنیم، اما می‌خواهیم روندی برای صلح عادلانه و پایدار ایجاد کنیم و می‌خواهیم گام‌های مشخصی در این راستا برداریم.''

رییس جمهور سویس همچنین گفت:‌ "ما می‌توانیم زمینه را برای گفت‌وگوهای مستقیم بین طرف‌های متخاصم آماده کنیم: این همان چیزی است که برای آن اینجا گردهم آمده ایم.''

یک روز قبل نیز اوکراین و متحدین غربی آن- ناتو و ایالات متحده- به طور فوری شرایط سخت پوتین را برای توقف حمله نظامی تمام عیار که او در فبروری ۲۰۲۲ آغاز کرد، رد کردند.

اوکراین نیز به موقفگیری خود در قبال روسیه اصرار دارد و مقامات آن کشور‌ بار‌ها گفته‌اند که تنها در صورت خروج کامل روسیه از مناطق اشغالی از صلح حمایت خواهند کرد.

وزارت خارجه اوکراین، خواست‌های پوتین را ''مضحک'' خواند و گفت که پوتین ''اشغال و نابودی مردم اوکراین'' را می‌خواست.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، روز جمعه در پایان نشست ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم، گفت:‌ ''پوتین قلمرو مستقل اوکراین را به طور غیرقانونی اشغال کرده است. او در موقعیتی نیست که به اوکراین دیکته کند که آنان [مقامات اوکراین] برای برقراری صلح چه کاری باید انجام دهند."

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در واکنش به این اظهارت رییس جمهور روسیه گفت که پوتین "با حسن نیت" عمل نمی کند.

او گفت:‌ ''این پیشنهاد در واقع به این معناست که روسیه باید به اهداف جنگی خود دست یابد."

پوتین گفته است مسکو می تواند به اوکراین اجازه دهد "حاکمیت" مناطق جنوبی خرسون و زاپوریژیا را حفظ کند، مشروط بر اینکه که روسیه ارتباط زمینی قوی با شبه جزیره کریمیه داشته باشد، منطقه‌ای که مسکو در سال ۲۰۱۴ آنرا ضمیمه قلمرو خود اعلام کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG