ملل متحد: در پی فرمان طالبان برای منع کار زنان، ۳۸ در صد موسسات فعالیت‌خود را در افغانستان متوقف کرده اند 

ادارهٔ ملل متحد برای زنان افغانستان می‌گوید که بر اساس بررسی‌ها ۳۸ در صد سازمان‌های غیرحکومتی خیریه که اکثریت آنان توسط زنان رهبری می‌شود یا بر زنان تمرکز دارد، به دلیل منع کار زنان در افغانستان، فعالیت‌های خود را متوقف کرده اند.

بر اساس این یافته‌ها، از میان ۱۵۱ موسسه‌ای که در افغانستان خدمات بشری فراهم می‌کنند، ۴۸ در صد آن قسماً فعالیت می‌کنند.

وزارت اقتصاد طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی منع کرد، اقدامی که واکنش‌های شدید ملی و بین المللی را در پی داشت.

اکثریت موسسات در افغانستان گفته اند که ناتوان شدن زنان از رفتن به کار، از تاثیرات فوری و چشمگیر این اقدام طالبان بوده است.

بخش زنان ملل متحد برای افغانستان همچنان گفته است که ممانعت طالبان بر کار زنان سبب شده است که در ۶۲ در صد موسسات زنان نتوانند کار کنند.

این اداره گفته است که بر اساس نظر پرسی، یک سوم سازمان‌‌هایی که از سوی زنان رهبری شده یا بر زنان تمرکز دارند، به دلیل ممانعت طالبان مجبور شده اند ۷۰ درصد فعالیت‌های خود را متوقف کنند.

ملل متحد گفته است که در جریان هفتهٔ گذشته زنان نتوانستند به خدمات این موسسات دست یابند یا خود را به مراکز توزیع کمک‌ها برسانند.

به دنبال واکنش‌های شدید بین المللی و توقف فعالیت‌های شماری از سازمان‌های غیرحکومتی بین المللی که خدمات حیاتی در افغانستان فراهم می‌کردند، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، گفت که این ممنوعیت کاملاً مطابق با قوانین اسلامی است.

مجاهد در یک تماس تلیفونی به صدای امریکا گفت: "امارت اسلامی اکنون به این نتیجه رسیده است که زنان نیازی به کار در سازمان‌های غیر دولتی در عرصه‌های که نیازی به آنها نیست، ندارند."

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته است که مارکس پوتزیل، سرپرست این اداره، امروز اول جنوری (۱۱ جدی) با عبدالسلام حنفی، معاون رییس الوزرای طالبان، ملاقات کرد.

یوناما در یک تویت بدون ارایهٔ معلومات بیشتر در مورد این ملاقات نگاشته است که منع زنان افغان از کار به سازمان‌های خیریه و محروم ساختن آنان از پوهنتون‌ها و مکاتب به میلیون‌ها نفر در افغانستان صدمه وارد کرده و از رسیدن کمک‌های حیاتی به مردان،‌ زنان و کودکان جلوگیری می‌کند.

طالبان تا حالا هیچ‌گونه‌ انعطاف پذیری برای تغییر تصامیم شان نشان نداده و پیش از این گفته بودند که جامعه بین المللی نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کند.

سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای کمک کننده به افغانستان هشدار داده اند که این اقدامات طالبان روند کمک رسانی به افغانستان و افغان‌های نیازمند را به شدت متاثر خواهد کرد.

در این حال، دفتر هماهنگی‌ کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که قرار است مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های بشری، در هفته‌های آینده به افغانستان سفر کرده و در مورد ممانعت کار زنان با حکومت طالبان صحبت کند.