یک مقام امریکا: اسراییل از ایجاد 'مناطق امن' برای غیرنظامیان در غزه حمایت می‌کند

یک مقام ارشد امریکایی روز جمعه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) گفت که اسراییل از ''ایجاد مناطق امن'' برای غیرنظامیان در غزه حمایت می‌کند.

این مقام امریکایی که نامش در گزارش ذکر نشده است، پس از ملاقات میان مقامات دو کشور در تل ابیب گفته است که "ایالات متحده و اسراییل در مورد نیاز به ایجاد مناطق امن برای غیرنظامیان صحبت کرده اند تا آنان از عملیات مشروع امنیتی اسراییل در امان بمانند."

او افزود: "ما با سازمان صلیب سرخ بین المللی و ادارات کمک‌ رسانی ملل متحد در تعامل بوده ایم تا در مورد جزییات این موضوع بحث کنیم."

اظهارات این مقام ایالات متحده در حالی بیان شده است که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، به قطر رسیده است.

سفر بلینکن به قطر پس از آن صورت گرفته که گروه حماس شنبه گذشته در یک حملهٔ غافلگیرانه بالای اسراییل، بیش از ۱۳۰۰ نفر به شمول غیرنظامیان را کشت. از زمان ایجاد اسراییل در سال ۱۹۴۸ میلادی، این مرگبارترین حمله بر اسراییل پنداشته می‌شود.

تندروان حماس نزدیک به ۱۵۰ نفر به شمول افرادی را گروگان گرفته اند که شهروندی دوگانه دارند؛ حماس همچنین تهدید کرده است که اگر اسراییل غیرنظامیان را بدون هشدار قبلی آماج حمله قرار بدهد، در مقابل هر حمله، یک گروگان را خواهد کشت.

اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از شش روز به اینسو بالای غزه آغاز کرده است. این حملات نه تنها موجب کشته شدن بیش از ۱۵۰۰ نفر شده، بلکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر از خانه‌های شان آواره شده اند.

نگرانی ها برای مردم در غزه پس از آن افزایش یافت که اسراییل از ۱.۱ میلیون جمعیت نوار غزه که تقریباََ نیم نفوس این منطقه را تشکیل می‌دهد، خواست تا بخش شمالی این منطقه را ترک کنند.

در همین حال، سازمان ملل متحد از اردوی اسراییل خواسته است تا با در نظر داشت تشدید حملات در غزه،‌ دستور انتقال ۱.۱ میلیون نفر از شمال به جنوب غزه را لغو کند.

به گفته یک منبع که نخواست نامش در گزارش ذکر شود،‌ ایالات متحده در حال بررسی بازگشایی گذرگاه مرزی رفح غزه برای اجازه خروج شهروندان خارجی به مصر است.

سایر گذرگاه‌های خروجی غزه از روز سه‌شنبه به اینسو مسدود است، زیرا نیروهای هوایی اسراییل در ظرف ۲۴ ساعت سه بار این مناطق را آماج حملات هوایی قرار داده است.