بایدن: خشونت‌ها علیه غیرنظامیان فلسطینی در سواحل غربی غیرقابل تحمل شده است 

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، امروز اول فبروری (۱۲ دلو) گفت که خشونت‌ها علیه غیرنظامیان فلسطینی در سواحل غربی رود اردن "غیرقابل تحمل" شده است.

این در حالی است که وزارت خارجهٔ ایالات متحده امروز بر چهار شهروند اسراییل به دلیل خشونت‌ها علیه غیرنظامیان فلسطینی، تعزیرات وضع کرد.

جو بایدن با صدور فرمان اجرایی گفت: "وضعیت در سواحل غربی، به گونهٔ مشخص به دلیل سطح بلند خشونت شهرک نشینان افراطگرا [اسراییلی]، بیجا شدن اجباری مردم و ویرانی قریه‌ها و ملکیت‌ها، به سطوح غیرقابل تحمل رسیده و تهدید جدی به صلح، امنیت و ثبات پنداشته می‌شود."

بایدن این اظهارات را هنگام بازدید از ایالت مشیگن بیان کرد، جاییکه جامعهٔ بزرگی از عرب‌ها زندگی می‌کنند و از حملات اسراییل در مقابل فلسطینی‌ها خشمگین اند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده اعلام کرد که این چهار شهروند اسراییل درحمله برغیرنظامیان فلسطینی، به آتش‌کشیدن مزارع و تخریب ملکیت‌های آنان دست داشته اند.

در عین حال،‌ انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، گفت که اسراییل باید برای متوقف ساختن خشونت‌ها علیه غیرنظامیان در سواحل غربی اقدامات بیشتر را اتخاذ کند و مسوولین این خشونت‌ها را حسابده قرار دهد.

او در صفحهٔ ایکس‌اش نگاشته است: خشونت افراطی علیه غیرنظامیان غیر قابل پذیرش است. ایالات متحده گام های اضافی را برای رسیدگی به خشونت‌ها در سواحل غربی، برمی‌دارد، (خشونت‌های) که علایق فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها را تضعیف می‌کند.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده هشدار داد که چنین اقدامات در نهایت ایجاد یک دولت فلسطینی را به مخاطره می‌اندازد، نظریه‌ای که بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، به شدت با آن مخالف است.

واکنش اسراییل
پس از وضع تعزیرات ایالات متحده بر چهار اسراییلی، اسراییل بر ایالات متحده برای وضع تعزیرات به شهروندان‌اش انتقاد کرد.

دفتر نتنیاهو با نشر اعلامیه‌ای گفت که تل ابیب علیه افرادی که قانون شکنی می‌کنند، وارد عمل می‌شود و نیازی به چنین "اقدام استثنایی" نیست.

درنتیجهٔ این تعزیرات، تمامی ملکیت‌های این افراد در ایالات متحده منجمد شد و امریکایی‌ها از داده و ستد با آنان منع شده اند.

ادارهٔ بایدن پیش از این تعزیرات ویزه را بر شماری از شهروندان افراطی اسراییل، وضع کرده بود.

در میان سه میلیون فلسطینی در سواحل غربی، حدود ۴۹۰هزار شهرک نشین اسراییلی در مسکونه‌های زیست دارند که بر اساس قوانین بین المللی، غیرقانون پنداشته می‌شود.

از آغاز سال گذشته به اینسو، صدها فلسطینی در جریان خشونت‌ها در سواحل غربی کشته شده اند و ده‌ها منزل مسکونی آنان به آتش کشیده شده است.