کشت کوکنار برای ما دهقانان عاید داشت- دهقان

Your browser doesn’t support HTML5

کریم الله، یکی از دهقانان در ولایت بدخشان، ضمن شکایت از ممنوعیت کشت کوکنار می‌گوید که با کشت سبزیجات و غله جات نمی‌تواند مخارج زندگی خود را تامین کند و به طور فزاینده با مشکلات اقتصادی مواجه است.

این دهقان که با درآمد حاصل از زمین‌های زراعتی‌اش خرج خانواده ۱۰ نفری خود راباید تامین‌ کند، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت که او با چهار ماه کار در کشتزارهای خشخاش، ضمن اینکه از چوب آن استفاده می کرد، با فروش محصول آن پول خوبی نیز به دست می آورد.

کریم الله با شکایت از منع کشت خشخاش و وضعیت نابسمان اقتصادی می‌گوید که:"حکومت طالبان کشت خشخاش وتولید تریاک را منع کرده است. به ما فرقی نمی‌کند که حلال است یا حرام، یک پاو محصولات خشخاش را از چهار الی هشت هزار می‌فروختیم."

این دهقان همچنان گفت که امسال در یک جریب زمین خود پیازچه کشت کرده و روزانه ۵۰۰ دسته آن را در بدل ۵۰۰ افغانی در بازار به فروش می رساند. به گفتۀ کریم الله، با وجود که شش ماه در کشت و کار ترکاری مصروف بوده و پنج بار آن را خشاوه کرده، محصولات خود را در بدل پول اندک به فروش می رساند.

او با شکایت از نبود بازار مناسب برای فروش محصولات زراعتی از حکومت طالبان خواست، تا از کشاورزان حمایت کند. او افزود :"امیدوارم حکومت از ما حمایت کند. ما دهقانان کجا برویم؟ خشخاش و چرس کشت نمی توانیم. حده اقل تخم‌های اصلاح شده خربوزه، هینگ و همین ترکاری را به ما بدهد."

پس ازآنکه ملاهبت‌الله، رهبر طالبان در ماه اپریل سال ۲۰۲۲میلادی، فرمان منع کشت کوکنار و هرگونه موادنشه‌آور را در سراسر افغانستان صادر کرد، کشاورزان پیوسته با ابراز نگرانی از ممنوع قرار دادن این کشت، از حکومت طالبان خواسته اند که برای آنان کشت های بدیل ارایه کند.