نتنیاهو: در جنگ برای پیروزی بر حماس هیچ بدیلی وجود ندارد

بنیامن نتنیاهو، صدراعظم اسراییل

بنیامن نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز یکشنبه ۳۰ جون (۱۰ سرطان) موضع خود را در قبال جنگ در غزه تکرار کرد و گفت که در جنگ برای پیروزی بر حماس، هیچ بدیلی وجود ندارد.

نتنیاهو افزود کرد که نیروهای اسراییلی در حال انجام عملیات در رفح، الشجاعیه و دیگر مناطق باریکه غزه هستند. او این عملیات را بسیار دشوار توصیف کرد و گفت که نیروهای اسراییلی "ده ها تروریست را، هر روز، از بین می‌برند."

صدراعظم اسراییل بار دیگر تاکید کرد که اسراییل تا زمانی‌ که به تمام اهداف خود به شمول "از بین بردن حماس، بازگرداندان تمام گروگان‌ها، اطمینان از اینکه غزه هرگز تهدیدی به اسراییل محسوب نشود و بازگرداندان امن باشندگان جنوب و شمال غزه" دست نیابد، به جنگ ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، باشندگان محلی در ساحهٔ الشجاعیه در شمال غزه می‌گویند که نیروهای اسراییلی، روز یکشنبه ۳۰ جون (۱۰ سرطان)، کم از کم شش فلسطینی را کشته و چندین خانه را تخریب کردند. به گفتهٔ باشندگان الشجاعیه، تانک‌های اسراییلی، چهار روز قبل به این ساحه بازگشتند و بر چند خانه شلیک کردند.

اردوی اسراییل می‌گوید که نیرو هایش که در الشجاعیه مصروف عملیات هستند، روز گذشته، چندین مرد مسلح فلسطینی را کشتند و یک ساختار نظامی را در داخل یک مکتب ملل متح منهدم کرده د و ده‌ها میل سلاح را همراه با "اسناد با ارزش استخباراتی" به دست آوردند.

به روز شنبه، اردوی اسراییل از مرگ دو سرباز اسراییلی در شمال غزه نیز خبر داد. اردوی اسراییل می‌گوید که در یک تهاجم دیگر در الشجاعیه، "اتاق پلان جنگ تروریستان" را که در یک کلینیک بود، پیدا کردند. اسراییل بار دیگر حماس را به "نفوذ در ساختارهای غیر نظامی برای مقاصد تروریستی" متهم کرد.

حماس استفاده از اماکن غیر نظامی مانند مکاتب و یا شفاخانه ها را برای پیشبرد اهداف نظامی، رد کرده است. از سوی دیگر، شاخه مسلح حماس و جهاد اسلامی متحد این گروه، از جنگ شدید در الشجاعیه و رفح خبر دادند و گفتند که جنگجویان آنان لذ نیروهای اسراییلی که در انجا مصروف انجام عملیات اند، راکت‌های ضد تانک و بم دستی پرتاب کردند.

با گذشت نزدیک به نه ماه از آغاز حملات هوایی و زمینی اسراییل بر غزه، شبه نظامیان حملاتی را علیه نیرو های اسراییلی و در مناطقی که اردوی اسراییلی گفته بود در طول چند ماه گذشته در تصرف این نیروهاست، انجام میدهند.

از سوی دیگر، تلاش‌ میانجیگران عرب با حمایت ایالات متحده تاکنون نتوانسته است تا آتش‌بس را تضمین کند. حماس می‌گوید که هر گونه توافق، باید منجر به پایان جنگ شده و اسراییل را وادار به عقب نشینی کامل از غزه کند. اسراییل می‌گوید که تا زمان از بین بردن کامل حماس، تنها وقفه های موقت را در جنگ می‌پذیرد.

تلفات در رفح

تانک های اسراییل در چندین ساحه در شرق، غرب و مرکز شهر رفح که هم سرحد با مصر است، پیشروی کردند که به گفته مقامات صحی در این منطقه، دست‌کم شش نفر در حمله اسراییل بر یک خانه در منطقه شابورا کشته شد.

باشندگان محل می‌گویند که اردوی اسراییل، یک مسجد را در مرکز شهر رفح، آتش زد. اسراییل گفته است که عملیات نظامیان آن کشور در رفح به هدف از بین بردن آخرین سلول های مسلح حماس صورت می‌گیرد. اردوی اسراییل گفته است که عملیات "هدفمند، مبتنی بر اطلاعات استخباراتی" را در رفح انجام داده است که منجر به کشته شدن چند مرد مسلح و تخریب تونل ها شد.

در همین حال وزارت صحت غزه روز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای از کمبود مواد سوخت خبر داد و گفت که اگر مواد سوخت به زودی فراهم نشود، مراکز صحی و شفاخانه‌هایی که تا کنون فعال اند، تا ۴۸ ساعت دیگر مسدود خواهند شد.

مقامات اسراییلی می‌گویند که در حمله گروه حماس به تاریخ هفتم ماه اکتوبر، حداقل ۱۲۰۰ اسراییلی کشته و بیش از ۲۵۰ تن دیگر گروگان گرفته شدند.

وزارت صحت در غزه روز یکشنبه گفت که از آغاز حملات اسراییل تا اکنون ۳۷۸۷۷ فلسطینی کشته شده اند. این وزارت در ارقام تلفات، در میان نظامیان و غیرنظامیان، تفکیکی قایل نشده است، اما مقامات می‌گویند که اکثر کشته شدگان، غیر نظامیان اند.