لینک های دسترسی

Breaking News

ادوغان: غرب از طرح‌های اسراییل برای گسترش جنگ حمایت می‌کند


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، امروز چهارشنبه ۲۶ جون (ششم سرطان) قدرت‌های غربی را متهم کرده گفت که آنان از طرح‌های اسراییل برای حمله بر لبنان و گسترش دامنهٔ جنگ به سراسر منطقه، حمایت می‌کنند.

اردوغان در خطاب به اعضای پارلمان کشوراش گفت: "اسراییل در حال حاضر بر لبنان تمرکز کرده است و ما میبینیم که قدرت‌های غربی در عقب صحنه اسراییل را ترغیب و حتا حمایت می‌کنند. طرح نتنیاهو (صدر اعظم اسراییل) برای گسترش جنگ در منطقه به فاجعهٔ بزرگی منتج خواهد شد."

اردوغان افزود که "تاسف بار است که کشورهای که در مورد آزادی، حقوق بشر و عدالت صحبت می‌کنند، اسیر یک فرد بیمار روانی مانند نتنیاهو اند".

این در حالی است که مقامات اتحادیهٔ اروپا و ایالات متحده در مورد گسترش دامنهٔ جنگ در پی حملهٔ احتمالی اسراییل بر لبنان هشدار داده اند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۴ جون (چهارم سرطان) در واشنگتن، پس از ملاقات با یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل، از تل ابیب خواست تا از تشدید بیشتر جنگ با لبنان اجتناب کند.

این در حالی است که نگرانی‌ها در مورد تشدید جنگ و درگیری‌ها میان نیروهای اسراییلی و حزب الله مورد حمایت ایران در منطقه افزایش یافته است.

در پی این انکشاف، هزاران جنگجوی گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق میانه گفته اند که در صورت تشدید درگیری‌ها و مبدل شدن آن به جنگ تمام عیار، حاضر اند به لبنان بروند و در جنگ بر ضد اسراییل به حزب الله بپیوندند.

در طول یک دههٔ گذشته، جنگجویان از لبنان، عراق، افغانستان و پاکستان در کنار هم در سوریه به حمایت از حکومت بشار الاسد،‌ رییس جمهور این کشور، جنگیده اند و اکنون مقامات گروه‌‌های مورد ایران گفته اند که می‌توانند این بار علیه اسراییل گردهم بیایند.

بنیامین نتنیاهو گفته است که مرحلهٔ شدید جنگ علیه حماس در غزه به زودی پایان خواهد یافت و ممکن نیروهایش را به سوی مرز با لبنان سوق دهد.

ترکیه دو روز پیش به قبرس و یونان هشدار داد که در تنش‌های جاری در شرق میانه دخیل نشوند.

هاکان فیدان، وزیر خارجهٔ ترکیه خطاب به این کشورها گفت: زمانی که شما در جنگ جاری در شرق میانه دخیل می‌شوید، زمانی که شما از یک جانب طرفداری می‌کنید، این آتش خواهد آمده و دامن شما نیز خواهد گرفت.

در همین حال، حسن نصرالله، رهبر حزب الله نیز به قبرس هشدار داده گفت که میدان‌های هوایی و پایگاه‌هایش را برای هدف قرار دادن لبنان در اختیار اسراییل قرار ندهد در غیر آن با عواقب آن مواجه خواهد شد.

اما قبرس هر گونه مداخلهٔ حکومت‌اش در جنگ غزه را رد کرده و گفته است که در این جنگ دخیل نخواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG