مسعود پزشکیان نهمین رییس جمهور ایران اعلام شد

بر اساس معلومات ستاد انتخابات ایران، مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴هزار و ۴۰۳ رییس جمهور ایران شد

ستاد انتخابات ایران نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد که بر اساس آن، مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رییس جمهور ایران انتخاب شد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران بین مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح طلبان و سعید جلیلی محافظه کار تندرو برگزار شد.

ستاد انتخابات ایران بامداد شنبه ششم جولای (۱۶ سرطان) گفت که ۳۰ میلیون و ۵۳۰هزار و ۱۷۵ رای را شمرده است که بر اساس آن مسعود پزشکیان، ۱۶ میلیون و ۳۸۴هزار و ۴۰۳ را کسب کرده و سعید جلیلی رقیب وی ۱۳ میلیون و ۵۳۸هزار و ۱۷۹ رای به دست آورده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در پی مرگ ابراهیم رییسی، رییس جمهور پیشین ایران، برگزار شد. رییسی به تاریخ ۱۹ ماه می سال روان میلادی در اثر سقوط هلیکوپتر کشته شد.

پزشکیان در دور نخست انتخابات که جمعه گذشته برگزار شد،‌ بیش از ۱۰ میلیون ۴۰۰ هزار رای به دست آورد و سعید جلیلی که در جایگاه دوم قرار گرفت، بیش از نه میلیون ۴۰۰ هزار رای را به دست آورد.

قانون اساسی ایران در ماده ۱۱۷ حکم کرده است: ":رییس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته می‌شود".

مشارکت مردم دور نخست انتخابات در پایین‌ترین سطح قرار داشت و این وضعیت پرسش‌هایی عمده را مطرح کرده است.

بسیاری از واجدین شرایط رای دهی در انتخابات جمعه گذشته شرکت نکردند، زیرا هیچ جنبش مخالف در داخل و خارج از ایران وجود ندارد که به طور گسترده مورد قبول مردم قرار بگیرد.

در عین حال، فراخوان‌ها برای تحریم انتخابات نیز صورت گرفته است. نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل که در ایران زندانی است، یکی از افراد برحسته است که خواهان تحریم انتخابات شده است.

از زمانی که دولت جمهور اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی روی کار آمده است، زنانی که خواهان تغییرات بنیادی استند، از شرکت در رای‌گیری منع شده اند و انتخابات این کشور بدون حضور ناظران شناخته شده بین المللی برگزار می‌شود.

خامنه‌ای نخستین فردی بود که در دور دوم انتخابات از منزلش در مقابل کمره‌‌های خبرنگاران رای داد.

بیش از ۶۱ میلیون جمعیت ایران بالاتر از ۱۸ سال سن دارند و واجد شرایط رای دهی استند. از این میان، ۱۸ میلیون آنان بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن دارند. بر اساس گزارش‌ها، از مجموعه واجدین شرایط رای دهی-۶۱ میلیون نفر-در دور نخست فقط نزدیک به ۴۰ درصد آنان در انتخابات رای دادند.

خامنه‌ای پس از دادن رای گفت: ''مردم انگیزه بیشتری نسبت به قبل برای حضور در انتخابات دارند. انشالله، مردم رای می‌دهند و بهترین نامزد را انتخاب می‌کنند.''

پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی، این دومین بار است که انتخابات ایران به دور دوم رفته است. برای نخستین بار، انتخابات ایران در سال ۲۰۰۵ میلادی، به دور دوم رفت و محمود احمدی‌نژاد، اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور پیشین آن کشور،‌ را در دور دوم شکست داد.

در این حال، شهزاده رضا پهلوی با نشر پیامی در ایکس، نسبت به ارقام اعلام شده توسط ستاد انتخابات ایران در مورد تعداد رای‌دهندگان در دور دوم انتخابات ابراز تردید کرده است.

پزشکیان در حالی کرسی ریاست جمهوری ایران را به دست آورده است که تنش‌ها در منطقه به دلیل جنگ جاری در نوار غزه افزایش یافته است. علاوه بر آن، اختلافات ایران با غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران و نارضایتی داخلی بر سر اقتصاد آن کشور از سایر مشکلاتی است که رییس جمهور آینده ایران با آن مواجه خواهد بود.

پزشکیان که جراح قلب است، به صورت صریح و علنی از رسیدگی حکومت رییسی در دوسیهٔ مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ ایرانی-کردی‌تبار انتقاد کرده بود.

مهسا امینی به دلیل عدم رعایت حجاب توسط پولیس "گشت ارشاد" بازداشت شد و در جریان بازداشت جان باخت.