چین از راه‌اندازی تمرینات مشترک نظامی با روسیه خبر داد

تمرینات مشترک نظامی روسیه و چین

پس از آنکه رهبران کشورهای عضو ناتو در شهر واشنگتن دی‌سی از تقویت روابط نظامی میان مسکو و بیجینگ ابراز نگرانی کردند، چین از راه‌ اندازی تمرینات مشترک نظامی با روسیه خبر داد.

وزارت دفاع چین روز جمعه ۱۲ جولای (۲۲ سرطان) گفت که نظامیان دو کشور تمرینات موسوم به (دریای مشترک – ۲۰۲۴) را در اوایل جولای آغاز کرده و تا نیمه‌های این ماه ادامه خواهد یافت.

به گفتۀ وزارت دفاع چین، این تمرینات از طریق هوا و بحر در جنوب ولایت "کوانگ دونک" و نزدیکی شهر "ژان جیانگ" راه‌ اندازی شده است.

به گفته مقامات نظامی چین، برگزاری این تمرینات مشترک نظامی میان دو کشور "نشان‌دهنده اراده و توانایی دو کشور در امر مبارزه مشترک با تهدیدات امنیتی دریایی و حفظ صلح و ثبات بین‌المللی و منطقه‌ای" می‌باشد.

وزارت دفاع چین همچنان گفته است که این تمرینات مشترک نظامی به هدف همکاری بیشتر و همکاری همه‌جانبه میان مسکو و بیجینگ راه‌اندازی شده است.

تمرینات مشترک نظامی میان چین و روسیه در حالی برگزار می‌شود که سران کشورهای عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) تعهد کردند که از ادغام اوکراین به این پیمان حمایت کنند و در عین حال از چین خواستند تا تمام حمایت‌های خود را از تلاش‌های جنگی روسیه علیه اوکراین متوقف کند.

تمام ۳۲ عضو پیمان ناتو در یک بیانیهٔ مشترک، مسیر عضویت اوکراین را به ناتو "غیرقابل برگشت" خواندند؛ یک پیام قوی به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه که او نمی تواند سد راه متحدان ناتو شود.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفت: "کاری که اکنون ما یکجا انجام می دهیم این اطمینان را ایجاد خواهد کرد که در زمان مناسب اوکراین بدون تاخیر می تواند به ناتو بپیوندد."

نشست سالانهٔ سران کشورهای عضو ناتو روز سه شنبه هشتم جولای (۱۸ سرطان) به میزبانی جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در شهر واشنگتن دی‌سی آغاز شد.

در این نشست که مصادف با هفتادوپنجمین سالرزو تاسیس ناتو است، کمک نظامی با اوکراین، در محراق توجه قرار داشته و به باور برخی تحلیلگران، موفقیت این نشست نیز به چگونگی کمک این پیمان با اوکراین، بستگی دارد.

متحدین ناتو همچنان از چین خواستند تا حمایت خود را از ماشین جنگی روسیه متوقف کند. آنها گفتند که چین نمی‌تواند بزرگترین جنگ را در نزدیک به هشتاد سال در اروپا، بدون تاثیرات منفی‌اش بر منافع و شهرت این کشور فعال سازد.