ملل متحد: ۶۷ درصد خانواده‌ها در افغانستان برای دسترسی به آب مشکل دارند

ملل متحد گفته است که خانواده‌های شهری در افغانستان برای آب آشامیدنی دو برابر هزینۀ سال پار را می‌پردازند.

هم‌زمان با هفته جهانی آب، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ نیازمندی مردم افغانستان به آب آشامیدنی به شدت افزایش یافته است.

این ادارۀ ملل متحد روز چهارشنبه ۲۸ اگست (هفتم سنبله) در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که خانواده‌ها در مناطق روستایی به طور میانگین بیش از یک ربع ساعت را برای فراهم‌کردن آب آشامیدنی منزل می‌زنند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است: "افزایش دمای هوا در افغانستان باعث تشدید کمبود آب شده است. ۶۷ درصد از خانواده‌ها برای دسترسی به آب مشکل دارند (در مقایسه با ۴۸ درصد در سال۲۰۲۱). خانواده‌های روستایی به طور متوسط ۱۷ دقیقه برای دریافت آب سفر می‌کنند و خانواده‌های شهری دو برابر سال‌های گذشته هزینه می‌پردازند."

هر سال آخرین هفتۀ ماه اگست به عنوان هفته جهانی آب در سراسر دنیا تجلیل می‌شود. در حال حاضر دسترسی به آب به یک معضل جهانی تبدیل شده است و هر روز بر این مشکل افزوده می‌شود.

افغانستان شامل ده کشور جهان است که تحت تاثیر شدید تغییر اقلیم قرار دارد. خشکسالی طولانی در این کشور هزاران خانواده را مجبور به ترک مناطق خود در جستجوی آب کرده است.

با توجه به افزایش مشکل دسترسی به آب به دلیل خشکسالی طولانی مدت در افغانستان، وزارت انکشاف دهات حکومت طالبان اعلام کرد که برای ذخیرۀ آب باران در تعدادی از ولایت‌ها سدهایی را ساخته است و در برخی ولایت‌ها نیز کار ساخت و ساز سدهای ذخیره آب باران جریان دارد.

میرزا محمد آخندزاده، رییس دفتر این وزارت روز شنبه ۲۴ اگست (سوم سنبله) در برنامه جاری پاسخگویی به ملت به خبرنگاران گفت که در یک سال گذشته، در سراسر افغانستان به ارزش مجموعی یک میلیارد افغانی، ۲۶۶ پروژه آب‌رسانی تکمیل شد که در نتیجه بیش از ۱.۵۲ میلیون نفر به آب آشامیدنی دسترسی یافتند.

او افزود که ۱۴۹ پروژه آب‌رسانی جریان دارد که با تکمیل آن برای حدود ۶۶۵هزار نفر آب پاک آشامیدنی فراهم خواهد شد.

به گفته آخندزاده، در سال گذشته ۱۰۰ بند کوچک آبی و چک بند به ارزش ۴۲۶ میلیون افغانی در ولایات بادغیس، بغلان، بلخ، پروان، پکتیا، زابل، سرپل، فراه، کاپیسا، کندز، نورستان، نیمروز و هرات ساخته شده است.

سازمان ملل متحد گفته است که افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر در برابر تاثیرات تغییرات اقلیمی است و اما کمترین توانایی را برای سازگاری و مقابله با تاثیرات بحران دارد.

به گفتۀ سازمان ملل متحد، ۲۵ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان با شرایط خشکسالی شدید یا فاجعه‌بار مواجه است که بیش از ۵۰ درصد جمعیت را متاثر می‌کند.

پیش از این نهاد ارزیابی‌کنندۀ نیازهای بشری در شرایط اضطراری و بحران‌های پیچیده موسوم به (ACAPS) مستقر در سویس با نشر گزارشی گفته بود که درجه حرارت بالاتر از حد نورمال و موج گرما، ذوب یخبندان، خشکسالی، سیل و رانش زمین برخی از خطرات اصلی مرتبط با تغییر اقلیم در افغانستان اند.

بر اساس این گزارش که به تاریخ ۳۱ جولای (۱۰ اسد)‌ نشر شد، افغانستان میزان گرمایش بالاتر از میانگین جهانی را تجربه می‌کند و از سال ۱۹۵۰ به این طرف میزان گرما ۱.۸ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است.

در گزارش آمده است که طی چهار دهۀ گذشته کاهش بارندگی در اکثر ولایت‌های شمالی، غربی، جنوب شرقی و جنوبی افغانستان به ثبت رسیده و خشکسالی بیشتر شده است.

بر بنیاد گزارش، جنگل‌زدایی، تخریب زمین، بیابان‌زایی و آلودگی آب از جمله عواملی اند که در افزایش مواجهه و آسیب‌پذیری افغانستان در برابر شوک‌های اقلیمی، به ویژه سیل و خشکسالی نقش دارند.

گزارش با اشاره به این عوامل گفته است که خطرات کلیدی که افغان‌ها بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ با آن مواجه خواهند بود، ناشی از تغییرات اقلیمی یا ترکیب آن است.

این نهاد گفته است که کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، ناشی از بارندگی ناکافی و افزایش تقاضای آب، دسترسی میلیون‌ها افغان به آب برای زراعت و مصارف خانگی را به شدت کاهش می‌دهد.

همچنان این نهاد هشدار داده است که ساحات دریای هریرود-مرغاب، دریای هلمند و دریای کابل از جمله مناطق در معرض خطر است.