لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات سیلاب‌های اخیر در شرق افغانستان به ۴۰ کشته و صدها زخمی رسید


اواخر روز دوشنبه در چندین ولسوالی ولایت‌های ننگرهار، کنر و لغمان طوفان شدید به وقوع پیوست که نزدیک به ۴۰ کشته برجا گذاشت.
اواخر روز دوشنبه در چندین ولسوالی ولایت‌های ننگرهار، کنر و لغمان طوفان شدید به وقوع پیوست که نزدیک به ۴۰ کشته برجا گذاشت.

اداره حفاظت از کودکان (Save the Children) با نشر گزارشی گفته است در ننگرهار، کنر و لغمان از ولایت‌های شرقی افغانستان، نزدیک به ۴۰ نفر در اثر بارندگی، سیل و طوفان جان باخته و حدود ۱۵۰۰ کودک بی خانمان شده اند.

این اداره روز سه شنبه ۱۶ جولای (۲۶) گفته است که این فاجعه ناشی از تغییرات اقلیمی در حالی رخ داده است که افغان‌ها از بدترین بحران انسانی در دهه‌های اخیر رنج می‌برند.

بر اساس گزارش اداره حفاظت از کودکان، یک میلیون و ۳۶۰هزار نفر در ولایت‌های ننگرهار، کنر و لغمان که ۸۵۸هزار آنان را کودکان تشکیل می‌دهند، در ولسوالی‌هایی زیست دارند که از طوفان اخیر آسیب دیده اند.

به گفته این اداره، ساکنان این ولایت‌ها پس از دو ماه بارندگی شدید و سیلاب در ولایات شمال‌شرق افغانستان که بر اثر آن ۳۵۰ نفر جان باختند، با این فاجعه تازه مواجه شده اند.

در این گزارش به نقل از مقام‌های محلی طالبان گفته شده است که سیلاب‌های اخیر دست کم ۳۵۰ نفر را زخمی کرده، به ۴۰۰ منزل مسکونی آسیب زده و زمینه شیوع بیماری‌های ساری و عفونی را نیز فراهم کرده است.

گزارش تاکید کرده که عملیات نجات هنوز ادامه دارد و ممکن آمار تغییر کند.

در گزارش آمده است که طوفان همچنان به مرکز پذیرش مهاجران افغان در تورخم آسیب وارد کرده است که به دلیل آن ارایه خدمات صحی متاثر شده است.

به گفتۀ اداره حفاظت از کودکان، پس از تصمیم حکومت پاکستان برای اخراج مهاجران غیرقانونی، بیش از ۶۴۹هزار مهاجر افغان از سپتمبر ۲۰۲۳ به بعد، پاکستان را به مقصد افغانستان ترک کرده اند که حدود نیم این عودت‌کنندگان کودکان اند.

گزارش به تخریب شبکه‌های مخابراتی و زیرساخت‌های ارتباطی از جمله جاده‌ها بر اثر سیل و طوفان اشاره کرده و گفته است که به دلیل تخریب جاده‌ها، کمک‌رسانی به خانواده‌های آسیب‌دیده نیز متاثر شده است.

در این گزارش آمده است که افغانستان با بحران‌های فراوان بازگشت مهاجران، بی‌ثباتی اقتصادی، ناامنی غذایی، زلزله، تغییرات اقلیمی و کمبود مستمر کمک‌های بین‌المللی مواجه است. گزارش گفته است:‌ "ترکیب مرگبار تغییر اقلیم و گرسنگی در افغانستان، بیشتر آسیب‌پذیرترین کودکان را متاثر می‌سازد."

ارشاد ملک، رییس سازمان حفاظت از کودکان در افغانستان گفته است: "کودکان در افغانستان سال‌های طولانی رنج را متحمل شده اند و اکنون سیلاب‌های شدید بار دیگر این کشور را با تخریب‌ها، ویرانی‌ها و مرگ‌های تازه مواجه کرده است."

ملک افزوده است که باران شدید و سیل نشانه تغییرات سریع اقلیمی است که خانواده‌ها قادر به سازگاری با آن نیستند و این تغییر بیشتر کودکانی را متاثر می‌کند که کمتر مسوول تخریب هستند.

او تاکید کرد که افغانستان برای تامین نیازهای موجود دست و پنجه نرم می‌کند که به طور فزاینده‌ای با کمبود بودجه جامعه جهانی مواجه است.

رییس اداره حفاظت از کودکان در افغانستان گفته است: "با حمایت بیشتر جامعه بین‌المللی، ما می‌توانیم با هم راه‌‌های حل فوری و درازمدت برای تاثیرات تغییرات اقلیمی در افغانستان بیابیم و به جوامع کمک کنیم تا برای تاثیرات رویدادهای شدید اقلیمی آماده شوند."

اداره حفاظت از کودکان گفته است که این اداره از طریق برنامه‌های خود در ولایت‌های شرقی و نیز از طریق تیم های صحی در مناطق آسیب‌دیده خدمات صحی را ارایه می‌کند.

در این حال، کمیته بین‌المللی نجات در گزارشی از سیل و طوفان اخیر در ولایت‌های شرقی افغانستان که روز سه شنبه ۱۶ جولای (۲۶ سرطان) منتشر شد، گفته است که در این طوفان، به شمول باشندگان جلال‌آباد مرکز ننگرهار، ساکنان ولسوالی‌های سرخرود، لعل‌پور، گوشته، مهمند دره، بتی‌کوت و بهسود، تلفات جانی و خسارات مالی را متحمل شده اند.

کمیته بین‌المللی نجات نیز گفته است که در این حادثه طبیعی ۳۵ نفر جان باختند، ۳۵۰ نفر مجروح شدند و هزاران نفر از دسترسی به خدمات اولیه بی‌بهره ماندند.

به گفتۀ این کمیته، یک تیم سیار صحی را در ولسوالی سرخرود که در ناوقت دوشنبه خسارات بیشتری نسبت به سایر مناطق متحمل شده است، مستقر کرده و در نظر دارد تا دو تیم صحی اضطراری دیگر را برای مداوای مجروحان به محل اعزام کند

گروه

XS
SM
MD
LG