نظامیان اسراییلی با یورش بر دفتر شبکهٔ الجزیره این رسانه را برای ۴۵ روز مسدود کردند

سربازان اسراییلی در دفتر شبکه الجزیره در کرانه غربی رود اردن

شبکهٔ خبری الجزیره اعلام کرد که نیروهای مسلح و نقابدار اسراییل، روز یکشنبه ۲۲ سپتمبر (اول میزان)، به دفتر این شبکه در شهر رام‌الله در کرانه غربی رود اردن، یورش برده و دستور دادند که این رسانه برای ۴۵ روز مسدود بماند.

این تازه‌ترین مورد رویارویی میان این شبکه خبری و حکومت بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، است که از آغاز جنگ در غزه همواره با هم در تقابل بوده اند.

از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ و زمانی که گروه حماس بر اسراییل حمله کرد، شبکهٔ الجزیره به گزارش‌دهی در مورد حملات اسراییل بر غزه بی‌وقفه ادامه داده است.

اردوی اسراییل مکرراً خبرنگاران شبکهٔ الجزیره را که مقر اصلی آن در قطر است، به داشتن رابطه با حماس و یا متحدان این گروه، متهم کرده است.

الجزیره به شدت این اتهامات اسراییل را رد کرده و گفته است که اسراییل، به شکل مداوم، کارمندان این شبکه را در باریکه غزه هدف قرار داده است.

از زمان آغاز جنگ در غزه، چهار خبرنگار شبکه خبری الجزیره، زمانیکه دفتر این شبکه در غزه بمباران شد، کشته شدند.

الجزیره می‌گوید که سربازان اسراییلی، به روز یکشنبه، دلیلی را برای مسدود کردن این شبکه ارایه نکردند.

یک سرباز اسراییلی به وحید العمری، رییس دفتر شبکهٔ الجزیره در کرانه غربی گفت: "محکمه، دستور مسدود شدن الجزیره را برای ۴۵ روز صادر کرده است."

بر اساس ویدیوهایی که از جریان یورش نظامیان اسراییلی به دفتر الجزیره در کرانهٔ غربی نشر شده است، این سرباز اسراییلی همچنان خطاب به کارمندان این رسانه می‌گوند "از شما می‌خواهم که تمام کمره هایتان را گرفته و این دفتر را همین لحظه ترک کنید".

بر اساس گزارش الجزیره، عمری گفته است که این حکم محکمه، شبکهٔ الجزیره را به "تحریک و حمایت از تروریزم" متهم کرده است. عمری گفت: "اینگونه هدف قرار دادن خبرنگاران، همیشه به هدف حذف حقیقت و جلوگیری از رساندن حقایق به مردم است."

اردوی اسراییل، تاکنون به پرسش‌ها در مورد این رویداد، پاسخی ارایه نکرده است.

وزارت خارجهٔ فلسطین در رام‌الله، عملیات روز یکشنبه را، "نقض آشکار" آزادی مطبوعات، خواند و آن را محکوم کرد.

محمد ابوالرب، رییس دفتر مطبوعات حکومت خودگردان فلسطین، گفته است که مسدود کردن دفتر الجزیره "کوشش‌های اشغالگران را برای اخلال کار رسانه‌ها در بازتاب تخطی‌های اشغالگران علیه مردم فلسطین، تایید می‌کند".

پارلمان اسراییل در اوایل ماه اپریل، قانونی را تصویب کرد که به ممنوع کردن نشرات رسانه‌های خارجی اجازه می‌دهد که از دید حکومت اسراییل برای امنیت ملی آن کشور مضر تلقی می‌شوند.

حکومت اسراییل به تاریخ پنجم ماه می، بر اساس این قانون، تصمیم ممنوع سازی نشرات شبکه الجزیره از اسراییل و تعطیلی دفاتر آن را برای یک دور ابتدایی برای ۴۵ روز تصویب کرد که هفتهٔ گذشته این ممانعت نشراتی برای چهارمین بار توسط یک محکمه در تل ابیب تمدید شد.

شبکهٔ الجزیه این اقدام را "جنایت آمیز" خواند و گفت که این کار "اصل حقوق بشری دسترسی به اطلاعات را نقض می‌کند".

حکومت اسراییل هفتهٔ گذشته اعلام کرد که مجوز خبرنگاران الجزیره را در اسراییل لغو می‌کند.

ندا ابراهیم، خبرنگار الجزیره، می‌گوید که مسدود شدن دفتر این شبکه در کرانه غربی رود اردن، بعد از انکه گزارش دهی از داخل اسراییل ممنوع شد، "تعجب برانگیز" نیست. او گفت: "ما شنیده بودیم که مقامات اسراییلی تهدید کرده بودند که این دفتر را مسدود می‌کنند ولی ما انتظار آنرا نداشتیم که امروز صورت گیرد".

دفتر مطبوعاتی حکومت به رهبری حماس در باریکه غزه، انسداد دفتر الجزیره را در کرانهٔ غربی تقبیح کرد و با نشر اعلامیه‌ای آن را "یک رسوایی جدی و تخطی آشکار از آزادی مطبوعات" خواند.