ملل متحد: افغانستان بالاترین آمار مرگ و میر مادران باردار را در آسیا دارد

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) از افزایش مرگ و میر مادران در هنگام ولادت در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در حال حاضر، این کشور بالاترین میزان مرگ مادران باردار را در آسیا دارد.

این صندوق روز دوشنبه هفتم مارچ (۱۶ حوت) در گزارشی گفته است که از هر ۱۰۰هزار زایمان، ۶۳۸ مادر در افغانستان جان‌های شان را از دست می‌دهند.

ملل متحد هشدار داده است که اگر توجه جدی در این مورد نشود، شمار مرگ و میر مادران در هنگام ولادت در بخش‌های این کشور افزایش خواهد یافت.

در سال‌های اخیر، مرگ و میر مادران باردار در افغانستان به گونۀ چشم‌گیری کاهش یافته بود و بر اساس گزارش‌ها در سال ۱۳۹۸ خورشیدی، ۳۹۶ مادر از میان ۱۰۰ هزار ولادت جان شان را از دست داده بودند.

الکساندر ساشا، نمایندۀ صندوق جمعیت ملل متحد برای افغانستان گفته است با تشدید بی‌سابقۀ بحران بشری در افغانستان، زنان و دختران بیشترین آسیب را از این بحران بشری دیده اند.

آقای ساشا افزوده است: "در هر دو ساعت یک زن افغان به دلیل زایمان و مشکلات بارداری جان خود را از دست می‌دهد که بدون اقدام به موقع، ممکن است این وضعیت بدتر شود."

نمایندۀ صندوق جمعیت ملل متحد همچنین گفته است که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که از ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی به این‌سو، خشونت مبتنی بر جنسیت در افغانستان افزایش یافته است.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد اضافه کرده است که برای رسید‌گی به وضعیت زنان به ویژه مادران باردار در افغانستان به ۲۵۰ میلیون دالر نیاز است. ملل متحد هدف از این درخواست مالی را رسیدگی به نیازهای صحی مادران باردار و حفاظت از ۹.۳ میلیون افغان در افغانستان عنوان کرده است.

این صندوق تاکید کرده که با این مقدار پول، برای ۲.۲ میلیون زن باردار، ۲.۳ میلیون نوجوان و ۲۸۹هزار زن دیگر که در آستانۀ ولادت قرار دارند، در بخش‌های مختلف افغانستان مراقبت لازم صحی فراهم خواهد شد.

نگرانی‌های ملل متحد در حالی از افزایش مرگ و میر مادران در هنگام ولادت در افغانستان مطرح می‌شود که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان و قطع کمک‌های جامعه جهانی، نظام صحی این کشور در پرتگاه سقوط قرار گرفته است.

پیش از این، کمیتۀ بین‌المللی نجات از احتمال فروپاشی سیستم صحی افغانستان هشدار داده و گفته بود که ممکن بیش از ۹۰ درصد مراکز صحی، به شمول کلینیک‌ها در این کشور مسدود شوند.

این کمیته به تاریخ هفتم جنوری (۱۷ جدی) با نشر گزارشی گفت که با مسدود شدن بسیاری از کلینیک‌ها در این کشور، میلیون‌ها نفر در افغانستان از دسترسی به خدمات صحی محروم خواهند شد.