روسیه از احتمال دسترسی 'تروریست‌ها' به تسلیحات بجاماندۀ امریکایی در افغانستان ابراز نگرانی کرد

وزارت خارجۀ روسیه بار دیگر از موجودیت تسلیحات امریکایی بجامانده در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که احتمال دسترسی بیشتر ترورست‌ها به این تسلیحات و استفاده از آن در منطقه وجود دارد.

ماریا زخارووا، سخنگوی این وزارت، روز دوشنبه ۲۴ اپریل (چهارم ثور) به خبرنگاران گفت: "روسیه متعجب نخواهد بود که اگر این تسلیحات به زودی در بخش‌های تحت منازعه در منطقه و دیگر جاها گسترش پیدا کنند."

خانم زخارووا مدعی شد که بحران امنیتی کنونی در افغانستان و پاکستان "نشانۀ آشکار رفتار بی اعتنای غرب" به ویژه، پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)، در آسیای جنوبی است.

سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه به اظهارات اخیر خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، نیز اشاره کرد و گفت که تحریک طالبان پاکستانی به تسلیحات پیشرفتۀ امریکایی باقی‌مانده در افغانستان دسترسی پیدا کرده و از آن برای جنگ با نظامیان پاکستانی استفاده می‌کنند.

اخیراً وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه با صدای امریکا مدعی شد که تحریک طالبان پاکستان بخشی از تجهیزات باقی‌مانده از نیروهای امریکایی از جمله وسایل شب‌بین را در اختیار دارد.

تخمین‌زده می‌شود که پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان به ارزش بیش از هفت میلیارد دالر اسلحه و تجهیزاتی که برای قوای مسلح پیشین افغانستان فراهم شده بود، به دست طالبان افتاده است. وزارت دفاع امریکا در گزارشی به کانگرس این کشور گفته است که در طول ۱۶ سال – ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ – ایالات متحده به ارزش ۱۸.۶ میلیارد دالر اسلحه و تجهیزات را به قوای افغان فراهم کرده بود.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

به ارزش هفت میلیارد دالر سلاح و تجهیزات امریکا در افغانستان به جا مانده است - گزارش

پیش از این، نیکولای پاتروشیف، منشی شورای امنیت ملی روسیه، نیز از تسلیحات به جاماندهٔ امریکایی و ناتو در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که بی‌ثباتی و ناامنی موجود در افغانستان می‌تواند به تمام کشورهای منطقه گسترش یابد.

چندی پیش مقام‌های هندی گفتند که اسلحه‌ای را از نزد تندروان کشمیری ضبط کرده‌ اند که شبیه آن پس از خروج قوای خارجی در افغانستان به جامانده بود.

چندی پیش گزارش‌هایی نشر شد که گویا روسیه از طالبان خواسته است تا تسلیحات نظامی را که پس از خروج قوای خارجی به دست آن گروه افتاده است، در اختیار مسکو قرار دهد.

چندین رسانه به تاریخ ۲۶ جنوری امسال گزارش دادند که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، تلاش دارد تا در ازای به رسمیت‌شناختن حاکمیت طالبان بر افغانستان، تسلیحات به جاماندهٔ نیروهای امریکایی و ناتو را که اکنون در دست طالبان افتاده است، به دست آرد.
اما قصر سفید این گزارش‌ها را رد کرد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

قصر سفید گزارش‌ها در مورد تلاش روسیه برای دسترسی به اسلحهٔ امریکایی دست داشتهٔ طالبان را رد کرد