طالبان: حدود ۲۰هزار مهاجر افغان در هفتۀ جاری از پاکستان و ایران برگشته اند

آمار حکومت طالبان نشان می‌دهد که از روز شنبه تا پایان دیروز دوشنبه، حدود ۲۰هزار مهاجر افغان از پاکستان و ایران به گونه داوطلب و جبری به افغانستان برگشته اند.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان گفته است که بین ۲۹ میزان و اول عقرب، ۱۳هزار و ۲۶۱ مهاجر افغان از پاکستان و بیش از شش‌هزار و ۵۵۲ مهاجر افغان دیگر نیز به گونه داوطلب و جبری از ایران بازگشت کرده اند.

این وزارت امروز سه‌شنبه ۲۴ اکتوبر (دوم عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفت که تنها روز گذشته حدود پنج‌هزار و ۲۰۰ مهاجر افغان از طریق گذرگا تورخم در ولایت ننگرهار و سپین بولدک در قندهار به گونه جبری به افغانستان برگشته اند.

همچنان در اعلامیه این وزارت آمده است: "سه هزار و ۳۱۰ نفر افغان مهاجر به تاریخ اول عقرب طور جبری و داوطلبانه از ایران به وطن برگشته اند. از جمله افراد مذکور...۳۴۴ نفر آنها نیازمند و آسیب‌پذیر تشخیص و غرض اخذ کمک، به دفتر سازمان بین‌المللی مهاجرت معرفی [شدند] و مواد غذایی و غیر غذایی را به دست آوردند".

این مهاجرین در حالی از ایران و پاکستان برگشته اند که هردو کشور اخیراً اخراج اجباری مهاجرین را روی دست گرفته اند.

اسلام‌آباد در اوایل ماه جاری میلادی به همه مهاجرین که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور زیست دارند، مهلت داد که تا اول نومبر از پاکستان خارج شوند.

همچنین مقامات پاکستانی هشدار داده اند که در صورت عدم خروج داوطلب مهاجرین غیرقانونی، آنها را بازداشت و از این کشور اخراج خواهند کرد.

به گفتۀ مقامات پاکستان ۱.۷ میلیون شهروند خارجی که ۱.۴ میلیون آن افغان‌ها استند، در آن کشور زندگی می‌کنند.

مقامات ایرانی نیز می‌گویند که در حال حاضر تعداد مهاجرین افغان در این کشور به حدود پنج میلیون نفر رسیده است.

آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد که قبل از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، ۳.۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند که از این تعداد نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی بودند. اما این سازمان گفته است که صدها هزار مهاجر افغان دیگر پس از اگست ۲۰۲۱ میلادی، به ایران رفته اند.

در این حال،‏ خلیل‌الرحمان حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین حکومت طالبان، هنگام سفر به گذرگاه سپین‌بولدک ولایت قندهار و دیدار با برخی عودت‌کنندگان گفته است که تمام مهاجرین افغان باید آبرومندانه به افغانستان برگردند.

او گفت که حکومت طالبان برای برگشت مهاجرین افغان از ایران و پاکستان آمادگی لازم را دارد.

حکومت طالبان کمپی را برای اقامت کوتاه مدت مهاجرین اخراج‌ شده در نزدیکی بندر تورخم در ولایت ننگرهار ایجاد کرده است است که ظرفیت گنجایش ۵۰۰ نفر را دارد.

همچنان قرار است که یک کمپ مشابه در ولسوالی تخته‌پل ولایت قندهار ایجاد شود.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان گفته است که عبدالرحمان راشد، معین مسلکی این وزارت جهت ارزیابی و نظارت از امور ساخت این کمپ به قندهار سفر کرده است.