ملل متحد: برای حمایت مهاجرین در افغانستان و پاکستان حدود ۵۲ میلیون دالر نیاز است

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که برای رسیدگی به امور مهاجرین و حمایت آنان در افغانستان و پاکستان ۵۱.۹ میلیون دالر نیاز است.

این اداره ملل متحد ناوقت جمعه پنجم جنوری (۱۵ جدی) با نشر گزارشی گفته است که بودجه بیشتر برای تقویت کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و واکنش بین سازمانی به این وضعیت اضطراری در حال ظهور، با نیازهای منابع قابل توجهی که در افغانستان و پاکستان شناسایی شده است، مورد نیاز است.

گزارش گفته است که به دلیل تلاقی ناامنی، بی‌ثباتی و آفات زیست محیطی و همچنان تورم متقابل اقتصادی، نیازها همچنان در حال افزایش است.

در گزارش آمده است که برای حمایت رسیدگی به وضعیت مهاجرین ۴۳.۴۸ میلیون دالر برای افغانستان از نومبر ۲۰۲۳ تا جولای ۲۰۲۴ نیاز است و ۸.۴۳ میلیون دالر نیز در پاکستان برای رسیدگی به امور مهاجرین هزینه خواهد شد.

در این گزارش گفته شده است که از ۱۵ سپتمبر ۲۰۲۳ تا چهارم جنوری سال روان میلادی، بیش از ۴۹۳ مهاجر افغان مقیم پاکستان به کشورشان برگشته اند که از این میان بیش از ۲۹هزار مهاجر افغان از آن کشور اخراج شده اند.

همچنان کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که تعداد عودت‌کنندگانی که از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند رو به کاهش است، طوری که روزانه به گونۀ اوسط ۱۵۰۰ نفر در زمان تهیه این گزارش از گذرگاه‌های مرزی عبور می‌کردند، در حالی که این رقم در هفته اول نومبر سال گذشته میلادی ۱۸هزار و ۲۰۰ نفر بود.

بر اساس یافته‌های این اداره ملل متحد از جریان گفتگو با عودت‌کنندگان در گذرگاه‌های مرزی سپین‌بولدک و تورخم، ترس از بازداشت و توقیف، محدودیت آزادی رفت و آمد، گزارش‌های اخاذی و همچنین چالش‌های تمدید قراردادهای اجاره منازل در پاکستان از جمله دلایلی بود که خانواده‌ها را مجبور به بازگشت به افغانستان کرده است.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان تاکید کرده است که خدمات بهداشتی، آب و حفظ الصحه حیاتی‌ترین نیازهای عودت‌کنندگان در کمپ‌های مرزی است.

گزارش گفته است که در افغانستان، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان به ثبت بایومتریک و ارایه کمک‌های نقدی به دارندگان کارت ثبت نام (PoR) و اعضای خانواده‌های شان، دارندگان برگه‌های این کمیشنری و دارندگان تصدیق پناهندگی و سایر مراجعین حفاظتی ادامه داده است.

در گزارش آمده است: "از ۱۵ سپمبر ۲۰۲۳، حدود ۶۵هزار و ۳۰۰ نفر به شمول ۴۳هزار و ۴۰۰ نفر دارندگان کارت ثبت نام (PoR) که از پاکستان بازگشته اند، کمک نقدی دریافت کرده اند".

اما در پاکستان، کمیشنری عالی ملل متحد با مقامات آن کشور، رسیدگی به گزارش‌های اخراج و بازداشت مهاجرین دارای سند و غیرقانونی، از جمله دارندگان کارت‌های PoR، کارت شهروندی افغان (ACC) و برگه‌های پذیرش ادامه داده است.

گزارش گفته است که در سال۲۰۲۳ میلادی ۳۰هزار و ۶۶۷ شهروند افغان در پاکستان بازداشت و زندانی شدند که این رقم بیشتر از سال‌های گذشته است.

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر به همه مهاجرین که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند به شمول ۱.۷ میلیون افغان، مهلت داد تا اول نومبر از آن کشور خارج شوند،‌ در غیر آن آنان نخست بازداشت و سپس اخراج خواهند شد.