ایجاد دهلیز زمینی جدید از طریق آسیای میانه با چین؛ تاجران افغان استقبال کردند

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از ایجاد دهلیز جدید اقتصادی با برخی از کشورهای منطقه به ویژه چین، اوزبیکستان و قرغیزستان استقبال کرده و آن را یک گام مهم در این بخش عنوان کرده است.

ادارۀ خط آهن حکومت طالبان روز گذشته خبر داد که نمایندگان اوزبیکستان، قرغیزستان و چین پس از دو روز دیدار و گفتگو در شهر تاشکند به ایجاد یک دهلیز جدید اقتصادی به توافق رسیدند.

به گفتۀ این اداره، از طریق این دهلیز اقتصادی اموال تجارتی از چین به قرغیزستان و از آنجا توسط خطوط آهن اوزبیکستان به افغانستان انتقال می‌یابد. همچنان کالاهای تجارتی افغانستان توسط این دهلیز به چین منتقل خواهد شد.

خان جان الکوزی، عضو هیات مدیرۀ این اتاق روز یکشنبه ۱۱ سپتمبر (۲۰ سنبله) به صدای امریکا گفت که پیش از این، افغانستان از طریق قزاقستان و اوزبیکستان با چین داد و ستد تجارتی داشت که این روند بسیار طولانی و پرهزینه بود.

او افزود: "این در بخش اقتصاد ما یک مسیر خوب است. این دهلیز اقتصادی برای صادرات کالاهای ما، به شمول سنگ مرمر و تالک قابل قدر است و زمینه حمل و نقل کالاها میان این کشورها، فراهم می‌شود. اکنون از طریق کراچی پاکستان آن را (کالاهای تجارتی) به چین انتقال می‌دهیم."

آقای الکوزی همچنان گفت که در حال حاضر، دهلیز‌های هوایی برای صادرات میوۀ خشک افغانستان وجود ندارد که از طریق این دهلیز، زمینه انتقال جلغوزۀ سیاه، انجیر و دیگر میوۀ خشک به چین و کشورهای آسیای میانه نیز فراهم خواهد شد.

به گفتۀ وی در حال حاضر افغانستان از چین سالانه یک‌و نیم میلیارد دالر واردات دارد که با ایجاد این دهلیز اقتصادی، داد ستد تجارتی میان دو کشور بیشتر خواهد شد.

بر اساس معلومات ادارۀ خط آهن حکومت طالبان این دهلیز اقتصادی "ترکیب شدۀ از چند نوع وسایل ترانسپورتی" است که در برخی موارد، از موتر کار گرفته شده و در اکثر موارد دیگر از خطوط آهن استفاده خواهد شد.

این اداره افزوده است: "با عملی‌شدن این دهلیز اقتصادی اموال تجارتی که قبلاً توسط موترها در مدت دو ماه از چین به افغانستان می‌رسید، حالا توسط راه آهن در مدت دو هفته به افغانستان خواهد رسید. همچنان در پهلوی افزایش عواید بیت‌المال، قیمت‌های اموال تجارتی کاهش خواهد یافت."

این در حالی است که اخیراً امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته بود که افغانستان می‌خواهد تجارت هوایی و زمینی با چین را تقویت کند و علاوه بر جلغوزه، زمینۀ انتقال زعفران، بادام و انار نیز به آن کشور فراهم شود.

پس از تسلط طالبان و خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، چین علاقه‌‌مندی ویژه‌ای برای برقراری روابط دوستانه با افغانستان زیر سلطۀ طالبان پیدا کرده است.

پیش از این اتاق تجارت و سرمایه‌گذرای افغانستان خواستار حل مشکلات ویزه چین به تجار افغان شده و گفته بود که برای افزایش صادرات محصولات این کشور به چین، باید تمام مشکلات تجار افغان برداشته شود.