دختران منع شده از تحصیل در بادغیس به گلدوزی رو آورده اند

عکس: آرشیف

دختران محصل در ولایت بادغیس برای فرار از بی‌کاری و بهبود سلامت روانی شان به گلدوزی رو آورده اند.

این دختران می‌گویند که ادامه محدودیت طالبان بر آموزش و کار، بر روان آنها اثرات منفی گذاشته و اکنون در کار گلدوزی ذهن خود را مصروف ساخته و از این طریق اندکی درآمد برای حمایت خانواده های شان نیز بدست می‌آورند.

نیلاب احمدی ۲۱ ساله که محصل زبان و ادبیات بود و وقت خود را صرف مطالعه درین بخش می‌کرد، تصمیم گرفت گلدوزی یاد بگیرد.

او به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت: "مادر کلان ها و مادران ما این کار را انجام می‌دادند. ما درس می‌خواندیم ولی حال دوسال می‌شود که از درس پس ماندیم. به همین خاطر برای دچار نشدن به بیماری های روانی به گلدوزی شروع کرده ایم."

سلما محمدی، یکی دیگری ازاین دختران است که به گروه زنان گلدوز که محصلین سابق اند پیوسته است. فعالیت این زنان در حقیقت تلاشی برای عقب راندن محدودیت های طالبان و یافتن منبع درآمد جدید برای خود و خانواد های شان می‌باشد.

سلما محمدی به اسوشیتد پرس گفته است که پس از بسته شدن دانشگاه ها، کورس های تعلیمی وجود داشت که آنان آنجا می‌رفتند و درس می‌خواندند ولی حالا این کورس‌ها هم بسته شده و آنها مجبور شده اند که به گلدوزی رو آورند.

با وجود وعده های اولیه طالبان در مورد حکومت معتدل تر از دور اول حکومت شان در دههٔ ۱۹۹۰، این گروه از زمان به دست گرفتن دوباره قدرت در اگست ۲۰۲۱، اقدامات و محدودیت های سختی را اعمال کرده است.

در کنار ممنوعیت اشتغال زنان و دسترسی آنان به آموزش، طالبان زنان را از حضور در مکان های عمومی مانند پارک ها و سالون های ورزشی نیز منع کرده اند. بر اساس محدودیت بر پوشش زنان و دختران، زنان در صورت بیرون شدن از منزل، باید از سر تا پا خود را بپوشانند.

ناظران و نهاد های حامی حقوق بشر، نگرانی خود را نسبت به وضعیت حقوق اولیه و انسانی زنان در افغانستان ابراز کرده اند.

صوفیه صفدری، که محصل سال دوم دانشگاه بود، می گوید که نگران آینده زنان افغانستان است.

او گفت: "حال که مکتب ها و دانشگاه ها بسته است، ما نگران آینده دختران افغان استیم. ما با یک آینده نا معلوم و نامشخص روبرو استیم. ما به اعضای بیسواد جامعه مبدل خواهیم شد."

در اوایل سال جاری، سازمان ملل متحد اعلام کرد که افغانستان به سرکوبگرترین کشور در جهان برای زنان و دختران تبدیل شده است که زنان تقریباً از تمام حقوق اولیه خود محروم هستند.

طالبان اما می‌گویند که محدودیت های وضع شده موقتی است و با فراهم شدن شرایط، آنرا رفع خواهد کرد.