لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به منع سفر تحصیلی دانشجویان دختر؛ 'طالبان به تعهدات شان پابندی نشان دهند'


اقدام طالبان مبنی بر ممانعت سفر گروهی از دختران افغان برای تحصیل به امارات متحده عربی، واکنش‌های شدیدی را به دنبال داشته است.

فلورنسیا سوتو نینو، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد امروز پنجشنبه ۲۴ اگست (دوم سنبله) به خبرنگاران گفت که آموزش یکی از حقوق اساسی و بسیار مهم زنان و دختران است که باید از آن برخوردار باشند.

به گفتۀ او، ممانعت آموزش و تحصیل دختران نه تنها به صورت فردی آنان را متاثر کرده، بلکه همۀ جامعۀ افغانستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون سخنگوی سازمان ملل متحد افزوده است: "من فکر می‌کنم کاری که ما به انجام آن ادامه خواهیم داد این است که از مقامات بالفعل (طالبان) بخواهیم به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی پایبند باشند".

او با بیان اینکه ملل متحد به دفاع از حقوق زنان ادامه خواهد داد و افغانستان بدون مشارکت کامل آنها نمی‌تواند توسعه یابد گفته است: "این واقعاً اندوه‌بار است که زنانی که می‌خواهند از این حقوق استفاده کنند، از این کار منع می‌شوند".

خلف احمد الحبتور، رییس گروپ الحبتور می‌گوید که طالبان از سفر شماری از دختران افغان که غرض تحصیل به امارات متحده عربی می‌آمدند، جلوگیری کرده است.

رییس گروپ الحبتور، روز چهارشنبه ۲۳ اگست (اول سنبله) گفت: "نمی توانم ناامیدی را که اکنون احساس می کنم، ابراز کنم. زیرا دانشجویان دختر افغان که برای آنها بورس تحصیلی فراهم کرده بودم... متأسفانه به دلیل دخالت طالبان صبح امروز نتوانستند به میدان هوایی دبی برسند."

گروپ الحبتور یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت تجارتی در امارات متحده عرب است برای حدود ۱۰۰ دانش‌آموز دختر افغان بورسیه تحصیلی فراهم کرده است. گروپ الحبتور در بخش‌های موتر، املاک، تعلیم و تربیه و انتشارات فعالیت دارد و در سطح ملی و بین المللی شهرت خوبی به دست آورده است.

احمد الحبتور در شبکهٔ ایکس نگاشته است: "مدتی بود که مشتاقانه منتظر این روز بودیم. پس از ماه‌ها تلاش بی‌وقفه اعضای گروپ الحبتور و من برای دریافت شمولیت دانشگاه، محل اقامت، حمل ونقل، بیمهٔ صحی، و مجموعهٔ از خدمات جامع برای آسایش و امنیت دانشجویان دختر ، آرزوهای ما بر باد رفت."

او گفته است که مقامات در افغانستان بدون هیج توجیهی از خروج این دانشجویان افغان جلوگیری کرده و به ناحق آزادی آنان را محدود کرده اند.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد از "تلاش‌ها، سخاوت و حمایت" گروه الحبتور در بخش آموزش زنان و دختران افغانستان قدردانی کرده است.

اما در واکنش به اقدام طالبان در شبکۀ ایکس نگاشته است: "همه می‌دانیم که این اقدام طالبان غیراسلامی، غیرانسانی و عمدی برای نگه داشتن مردم در تاریکی و جهل است. واقعا جای تاسف و تاثر است".

در همین حال، هیدر بار، مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر گفته است که این گامی مهم و هشداردهنده فراتر از سطح فوق‌العاده ظلمی است که طالبان در حال حاضر با محروم کردن دختران و زنان از تحصیل انجام می‌دهند.

او در شبکۀ ایکس گفته است: "این [ممانعت سفر تحصیلی دختران افغانستان] باعث زندانی شدن آنها می‌شود تا از کمک دیگران به آنها برای تحصیل جلوگیری شود".

امرالله صالح، معاون پیشین رییس جمهور افغانستان نیز در شبکه ایکس با اشاره به ممانعت سفر دختران برای تحصیل از سوی طالبان گفته است که دیدن بازگشت به عصر جهل و جاهلیت دردناک است.

تاکنون مقامات حکومت طالبان در مورد اظهار نظر نکرده اند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان و دختران این کشور وضع کردند.

نزدیک به دو سال از ممنوعیت تحصیل دختران در مکاتب متوسط و لیسه در این کشور می‌گذرد و پس از دسمبر ۲۰۲۲ دختران و زنان از تحصیل در دانشگاه‌ها نیز محروم شده اند.

طالبان به کرات ادعا کرده اند که در چارچوب شریعت اسلام به زنان حقوق قایل بوده و با مساعد شدن وضعیت، دروازه‌های مکاتب را دوباره به روی دختران خواهند گشود.

اما برخی مدافعان حقوق زن به این نظر اند که رهبر طالبان‌ هیچگاه برای بازگشایی مکاتب دورۀ متوسطه و لیسۀ دخترانه دستور نخواهد داد، چون این موضوع از نظر طالبان یک امر حیثیتی است.

گروه

XS
SM
MD
LG