دختران فارغ از صنف ششم در افغانستان با اشک از مکتب وداع کردند

طالبان آموزش دختران را از صنف ششم به بالا ممنوع کرده اند.

بهاره رستم، دختر ۱۳ سالۀ افغان، پس از فراغت از صنف ششم مکتب بی بی راضیه، با اشک و اندوه از مکتب خداحافظی کرد، چون به نظر نمی‌رسد که سال آینده قادر باشد پا به مکتب بگذارد.

بهاره به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که وی و هم صنفانش به خاطر اینکه دیگر قادر به برگشت به مکتب نخواهند بود، پس از اتمام صنف ششم همه "گریستند و مایوس بودند."

طالبان در سپتمبر ۲۰۲۱، درست یک ماه پس از خروج قوای امریکایی و ناتو از افغانستان، آموزش دختران را در مکاتب به سویۀ بالاتر از صنف ششم منع کردند.

سپس در دسمبر ۲۰۲۲ ممنوعیت بر آموزش زنان و دختران را گسترده تر کرده و آنان را از حق تحصیل در دانشگاه‌ها محروم کردند.

با وصف انتقادات گستردۀ بین‌المللی از این رویکرد سختگیرانۀ طالبان و تقاضاهای پیهم برای لغو آن، طالبان تا کنون به خواست‌های جهانی در زمینۀ فراهم آوری زمینۀ آموزش به زنان و دختران تمکین نکرده اند.

روزا اوتنبایووا، نماینده ویژۀ منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما، هفتۀ گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان گفت که نسلی از دختران افغان هر روز از آموزش بی‌بهره می‌مانند. او ممنوعیت طالبان بر آموزش دختران را مغایر تعهدات بین‌المللی افغانستان خواند.

هفتۀ گذشته، یک مقام وزارت معارف حکومت طالبان گفت که دختران هر سن و سال اجازه دارند که در مدارس دینی آموزش ببینند. اما اوتنبایووا گفت "هنوز مشخص نیست که در مدارس چه نوع آموزشی داده می‌شود، آیا برنامه درسی معیاری وجود دارد، آیا دختران مجاز به تحصیل آموزش‌های عصری و علمی هستند یا خیر، و چه تعداد دختران در مدارس آموزش می‌بینند."

سازمان دیدبان حقوق بشر ضمن ابراز مخالفت با این تصمیم طالبان گفته است که مدارس دینی در هیچ شرایطی نمی‌توانند جایگزین مکاتب باشند.

ستایش صاحب‌زاده، دختر ۱۳ سالۀ افغان، از شهر کابل گفت که هیچ نمی‌داند آیندۀ وی چه خواهد شد. او از اینکه دیگر به مکتب رفته نمی‌تواند و به رویاهایش دست یافته نمی‌تواند، بسیارغمگین است.

صاحب‌زاده گفت: "می‌خواهم به پاهای خود ایستاد باشم. می‌خواستم که معلم شوم. اما اکنون درس خوانده نتوانسته و به مکتب رفته نمی‌توانم."

با آنکه طالبان در آغاز گفته بودند که منع آموزش دختران "موقتی" بوده و با فراهم شدن زمینه، درهای مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران باز خواهد شد، با گذشت بیش از دو سال تا کنون هیچ پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته است.

رابرت وود، معاون نمایندگی ایالات متحده در ملل متحد، هفتۀ گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که امریکا تا زمانی عادی سازی روابط با طالبان را مد نظر نخواهد گرفت که به گفتۀ وی طالبان به مکلفیت‌های بین‌المللی افغانستان عمل کرده و دسترسی معنادار زنان و دختران افغان را به آموزش واقعی، کار و زندگی اجتماعی مهیا کنند.

طالبان در بیش از دو سال گذشته، افزون بر محروم کردن زنان و دختران افغان از حق آموزش، آنان را، به جز از ادارات معدود، از حق کار در ادارات دولتی و غیردولتی، رفتن به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی، حمام‌های عمومی محروم کرده و درهای آرایشگاه‌های زنانه را نیز بسته اند.

حکومت طالبان مدعی است که حقوق زنان افغان بر اساس شریعت اسلام تامین بوده و محرومیت زنان و دختران از آموزش، مسلۀ داخلی افغانستان است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس کار گرفته شده است.