دیدبان حقوق بشر: زنان افغان شایسته اند که علیه طالبان در محکمۀ بین‌المللی عدالت بایستند

عکس آرشیف از یک جلسۀ قضات محکمه بین المللی عدالت

دیدبان حقوق بشر با اشاره به نقض مداوم حقوق زنان و دختران افغان توسط حکومت طالبان گفته است که محکمۀ بین‌المللی عدالت می‌تواند آدرس خوبی برای پاسخگویی به این نقض‌های سیستماتیک باشد.

هیدر بار، مسوول بخش حقوق بشر و حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه ۳۱ جنوری (۱۱ دلو) در گزارشی گفته است که زنان و دختران افغان شایسته اند که علیه طالبان در محکمۀ بین‌المللی عدلی بایستند.

او گفته است: "زنان و دختران افغان سزاوار روزی هستند که در محکمه علیه طالبان حضور داشته باشند و محکمه بین‌المللی عدالت می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. حمایت تنها یک کشور عضو کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان، می‌تواند این امر را محقق کند."

دیدبان حقوق بشر به تصمیم اخیر محکمۀ بین‌المللی عدالت برای بررسی جنایات جنگی در نوار غزه اشاره کرده و گفته است در حالی که در هفته‌های اخیر توجه بین‌المللی به تصمیم این محکمه برای جلوگیری از نسل‌کشی فلسطینیان توسط اسراییل، معطوف شده است، زنان افغان در داخل و خارج از افغانستان نیز چشم انتظار فیصلۀ این محکمه است.

هیدر بار در این گزارش گفته است: "محکمۀ بین‌المللی عدالت عمدتاً مسوول حل و فصل اختلافات بین دولت‌ها بر سر موضوعات حقوق بین‌الملل است. برخی از قضایای اخیر این محکمه به حقوق بشر مرتبط است."

در این گزارش آمده است که در نومبر ۲۰۱۹، گامبیا بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی، علیه میانمار قضیه‌ای را در رابطه به ادعای نسل‌کشی علیه قومیت روهینگیایی مطرح کرد.

همچنان گزارش گفته است که در اواسط سال گذشتۀ میلادی، هالند و کانادا علیه سوریه به اتهام نقض کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه پرونده‌ای تشکیل دادند.

به گفتۀ هیدر بار، از زمان به دست گرفتن قدرت در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، طالبان زنان و دختران را "وحشیانه" سرکوب کرده و حقوق آنان را در همه جنبه‌های زندگی، از جمله توانایی آنها برای آموزش، تحصیل، کار، زندگی عاری از خشونت، دسترسی به خدمات صحی، مشارکت در اجتماع و حتا تردد آزاد و رفتن به پارک نقض کرده است.

در گزارش آمده است: "این سو استفاده‌ها همچنان در حال تشدید است و نقض آشکار کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان است که افغانستان در سال ۲۰۰۳ به آن پیوست."

مسوول بخش حقوق بشر و حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر، با بیان اینکه کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان به کشورهایی که آن را امضا کرده اند، اجازه می‌دهد که با سایر کشورهای عضو این کنوانسیون، دعوای خود را به محکمه بین‌المللی عدالت "در رابطه به وضاحت و درخواست" که از طریق مذاکره یا داوری حل نشده است، مطرح کنند.

این مقام دیدبان حقوق بشر گفته است که بسیار از کشورها در سراسر جهان حمله همه جانبه طالبان به حقوق زنان و دختران را محکوم کرده اند.

به گفتۀ هیدر بار، در حالی که محکمه بین‌المللی جرایم در حال بررسی جنایات ارتکابی توسط طالبان است، محکمه بین‌المللی عدالت از دولت‌ها می‌خواهد که همبستگی خود را با زنان افغان نشان دهند و به عنوان یک راه عملی دیگر تخلفات طالبان را تحت تحقیق عدلی قرار دهند.