لینک های دسترسی

Breaking News

گروه بین‌المللی بحران: کشورهای منطقه در روابط خود با طالبان خویشتن‌داری می‌کنند


آرشیف، نشست ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان در کابل به میزبانی وزارت خارجۀ حکومت طالبان به تاریخ ۲۹ جنوری برگزار شد
آرشیف، نشست ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان در کابل به میزبانی وزارت خارجۀ حکومت طالبان به تاریخ ۲۹ جنوری برگزار شد

گروه بین‌المللی بحران (ICG) با نشر گزارشی در رابطه به روابط حکومت طالبان در افغانستان با کشورهای همسایه و منطقه، گفته است که این کشورها برای رفع نیازهای امنیتی و ثبات اقتصادی خود با حکومت این گروه در ارتباط اند.

این گروه روز سه شنبه ۳۰ جنوری (۱۰ دلو) در گزارش تفصیلی به موضوعاتی چون تلاش طالبان برای به رسمیت شناخته شدن حکومت شان، امنیت منطقه‌ای، تهدیدهای ناشی از فعالیت داعش، تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های تروریستی به کشورهای منطقه و تاثیر آغاز برخی پروژه‌های انکشافی توسط حکومت طالبان پرداخته است.

بر اساس این گزارش، از آنجایی که اکثر کشورهای جهان به دلیل نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان از گسترش روابط با حکومت این گروه خودداری می‌کنند، کشورهای اطراف افغانستان در تلاش اند تا برای رفع نیازهای امنیتی و ثبات اقتصادی شان با این گروه در تماس باشند.

در این گزارش گروه بین‌الملل بحران، بر اساس تعریف طالبان، منطقه به معنای همسایگان افغانستان، چین، ترکیه، روسیه، هند و کشورهای حوزه خلیج فارس است.

گزارش گفته است که طالبان همانند مقامات پیشین افغان، افغانستان را به عنوان مرکز اتصال منطقه می‌پندارند.

در گزارش آمده است: "سیاست‌های کشورهای منطقه در قبال طالبان بسیار متفاوت است، اگرچه همه معتقدند که تماس با این رژیم ضروری است، اما تا کنون، تعامل آنها محدود است. کابل و شرکای منطقه‌ای آن در تلاشند تا یک روش موقت و غیررسمی را در مورد موضوعات مورد علاقۀ دوجانبه ایجاد کنند، که از تقویت تجارت گرفته تا مدیریت اختلافات بر سر آب و توقف ستیزه‌جویی فراملی را شامل می‌شود."

گزارش این رویکرد را تلاشی دشوار، اما ارزشمند خوانده و تاکید کرده است که کشورهای غربی نباید مانعی ایجاد کنند.

در این گزارش گفته شده است که پس از بازگشت طالبان به قدرت در ماه اگست ۲۰۲۱، به دلیل محرومیت زنان و دختران افغان از حقوق اساسی شان توسط این گروه و اعمال مقررات سختگیرانه اجتماعی بر زنان و دختران، حداقل در حال حاضر، فرصت به رسمیت شناختن حکومت طالبان از سوی سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی از دست رفته است.

گروه بین‌المللی بحران گفته است: "حتا زمانی که دپلومات‌های غربی ملاقات‌های خود را با طالبان لغو کردند، بازیگران منطقه‌ای به دنبال معاملات بیشتر با کابل بودند. برخی رفتار طالبان با زنان و دختران، به‌ ویژه ممنوعیت تحصیلات متوسطه و عالی دختران را محکوم کرده ‌اند، اما در مجموع مقامات منطقه‌ای تمایلی به تاکید بر حقوق زنان و دختران ندارند."

به باور این نهاد، بازیگران منطقه‌ای متقاعد شده اند که بهترین راه برای تامین منافع کشورهایشان و تعدیل رفتار طالبان در درازمدت، به جای قطع روابط، رایزنی صبورانه با کابل است.

بر اساس گزارش به نظر می‌رسد که چینل‌هایی بین کابل و پایتخت‌های منطقه بهترین امیدهای طالبان را برای تعامل دپلوماتیک در سال‌های آینده فراهم می‌کند.

گزارش گروه بین‌المللی بحران به برخی پروژه‌های انکشافی از سوی حکومت طالبان به ویژه بندهای آب اشاره کرده و گفته است که تطبیق این پروژه‌ها بدون مشوره با کشورهای همسایه به ویژه اوزبیکستان و ایران، روابط با این کشورها را شکنند کرده است.

همچنان در گزارش به تنش‌های مرزی نیروهای سرحدی طالبان با برخی کشورهای همسایه نیز اشاره شده است.

گروه بین‌المللی بحران با بیان اینکه کشورهای غربی در بسیاری از اقدامات در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای مشارکت نداشتند، گفته است که کشورهای اروپایی از منطقه‌ای باثبات و متکی به خود سود خواهند برد که خاستگاه مواد مخدر، مهاجرت و تروریزم نباشد.

گروه بین‌المللی بحران، تحریم‌های اعمال شده بر طالبان از سوی جهان غرب را مانعی بر سر راه گسترش روابط کابل و کشورهای منطقه دانسته است.

این گزارش گروه بین‌المللی بحران، یک روز بعد از نشست "ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان" به میزبانی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در کابل نشر شده است.

در این نشست علاوه بر نمایندگان ویژه روسیه، چین و ایران برای افغانستان، سفیران و دپلومات‌های تعدادی از کشورها از جمله، پاکستان، هند، اندونیزیا و ترکیه نیز حضور داشتند.

پس از پایان این نشست، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان به خبرنگاران گفت که نمایندگان ویژه و دپلومات‌های یازده کشور همسایه و منطقه در نشست نخست منطقه‌ای افغانستان اشتراک کردند.

متقی گفت که اشتراک‌کنندگان، امنیت، ثبات و پیشرفت افغانستان را به نفع تمام منطقه خواندند و با تحرکاتی که زمینه را برای خشونت‌ها در منطقه فراهم می‌کند، مخالفت کردند.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان همچنان افزود که در این نشست بر تطبیق و همکاری‌های مشترک در پروژه‌های بزرگ اقتصادی همانند تاپی، تاپ، کاسا یک‌هزار و آغاز پروژه‌های خط آهن تاکید شد.

گروه

XS
SM
MD
LG