طالبان: افغانستان از رهگذر مواد مخدر تهدیدی برای منطقه و جهان نیست

وزارت داخلۀ حکومت طالبان ادعا کرده است که دامن مواد مخدر در افغانستان برچیده شده و از این ناحیه هیچ تهدیدی متوجه منطقه و جهان نیست.

عبدالمتین قانع، سخنگوی این وزارت ناوقت دو شنبه ۲۴ جون (چهارم سرطان)‌ با نشر پیامی در ایکس، مواد مخدر را تهدید جهانی خوانده و گفته است که مبارزه با آن به اقدامات و کارزار مشترک کشورها و سازمان‌های بین‌المللی نیاز دارد.

او ادعا کرده است که حکومت طالبان در راستای مبارزه با مواد مخدر تعهد دارد و توانسته در زمان اندک و امکانات کم، مواد مخدر را از افغانستان ریشه‌کن کند.

قانع در ادامه گفته است: "با اطمینان گفته می‌توانیم که در حال حاضر هیچ تهدیدی ناشی از پدیده مواد مخدر از جانب افغانستان به کشورهای همسایه و جهان وجود ندارد و در مقابل ما آرزومندیم که سازمان‌های بین‌المللی نیز در زمینۀ فراهم‌سازی امکانات به خصوص بدیل معیشت برای دهاقین افغانستان، با امارت اسلامی [حکومت طالبان] همکاری نمایند."

حکومت طالبان در حالی از برچیدن دامن مواد مخدر در افغانستان سخن می‌زند که روز جمعه ۲۱ جون (اول سرطان) امیر سعید ایروانی، نماینده دایمی ایران در ملل متحد در نشست شورای امنیت، مواد مخدر و ضعف مدیریت مرزها از سوی طالبان را از چالش‌هایی خواند که به گفته او، امنیت افغانستان و منطقه را تهدید می‌کند.

همچنان ایروانی در کنار تروریزم و مهاجرت، تولید و قاچاق مواد مخدر از افغانستان را از نگرانی‌های جدی کشورش خواند.

احمدرضا رادان، فرمانده عمومی نیروهای انتظامی ایران به تازگی گفته است که بیش از ۱۳۰ تن مواد مخدر در سال جاری، کشف و ضبط شده است.

رادان با اشاره به کشت مواد مخدر طی دو دهۀ گذشته در افغانستان تاکید کرده گفت: "این موضوع نشان‌دهنده این است که همچنان کشت مواد مخدر [در افغانستان] رو به افزایش بوده و ورود در حال انجام است."

گزارش اخیر منشی عمومی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد رویدادهای مربوط به مواد مخدر در افغانستان ۹۷ درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش انتونیو گوتیرش، از اول فبروری تا ۱۳ می سال جاری میلادی ۴۱۸ واقعه ثبت شده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته چنین رویدادها ۲۱۲ واقعه بود.

این در حالی است که مبارزه با مواد مخدر و بدیل معیشت برای دهقانان در اجندای نشست سوم دوحه نیز شامل است که نمایندگان ویژه کشورها و هیات طالبان به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای روی آن بحث خواهند کرد.

علاوه بر این، نگرانی‌ها از افزایش قاچاق مواد مخدر مصنوعی از افغانستان نیز وجود دارد. پیش از این اداره مبارزه با مواد مخدر ایران از افزایش قاچاق متامفتامین از افغانستان به آن کشور نگرانی کرده بود.

سال گذشته، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد با نشر گزارشی از تغییر شکل مواد مخدر در افغانستان خبر داده و از تولید سریع متامفتامین در افغانستان و افزایش قاچاق آن در داخل این کشور و کشورهای منطقه هشدار داده بود.

بر بنیاد گزارش، قاچاق متامفتامین در افغانستان و کشورهای همسایه نزدیک به دوازده برابر افزایش یافته است.

گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد گفته است که قاچاق متامفتامین نشان‌دهنده گسترش سریع تولید مواد مخدر و تغییر شکل احتمالی بازارهای غیرقانونی مواد مخدر است.