در پی افزایش خشونت‌ها در پاکستان، درانی با مقام‌های طالبان دیدار می‌کند

آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان در امور افغانستان

آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان در امور افغانستان، به کابل سفر می‌کند تا در مورد موضوعات دوجانبه با مقام‌های طالبان صحبت کند.

یک مقام پاکستانی که نخواست نامش ذکر شود، روز سه شنبه ۱۸ جولای (۲۷ سرطان) به صدای امریکا گفت که درانی در مورد تجارت دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی و امنیتی با رهبران طالبان صحبت خواهد کرد.

این در حالی است که ادعای مقام‌های پاکستانی در مورد حملات فرامرزی دهشت افگنی از افغانستان به پاکستان و واکنش طالبان به این ادعاها، سبب تنش در روابط دو همسایه شده است.

در آستانهٔ سفرش به افغانستان،‌ درانی در صحبت با صدای امریکا گفت که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، تجارت میان پاکستان و افغانستان افزایش یافته است. بر اساس آمار رسمی، میزان تجارت میان دو کشور به بیش از دو میلیارد دالر در سال بالغ می‌شود.

او گفت که "صلح نسبی در افغانستان" همچنان سبب شده است که تجارت پاکستان با کشورهای آسیای مرکزی از ۵۵ میلیون دالر در دوسال پیش به ۲۰۰ میلیون دالر در سال روان افزایش یابد.

به گفتهٔ این دپلومات پاکستانی، افزایش فعالیت‌های تجارتی، رسیدگی به بحران بشری در افغانستان را کمک خواهد کرد.

سفر درانی به افغانستان همزمان با افزایش حملات تندروان در پاکستان، به ویژه ایالت‌های هم‌مرز آن کشور با افغانستان است. در خشونت‌های سال روان در پاکستان تا کنون بیش از ۴۰۰ نفر، عمدتاً‌ نیروهای امنیتی پاکستان،‌ کشته شده اند. تنها در یک رویداد امنیتی به تاریخ ۱۲ جولای، ۱۲ سرباز پاکستانی کشته شدند.

مسوولیت بیشتر این حملات را تحریک طالبان پاکستان به دوش گرفته یا هم انجام این حملات به این گروه که به ادعای مقام‌های پاکستانی در افغانستان پناهگاه دارند، نسبت داده می‌شود.

پاکستان از حکومت طالبان خواسته است تا به توافقنامهٔ دوحه که در فبروری ۲۰۲۰ با ایالات متحده امضا شد، پابندی نشان داده و نگذارد که تروریستان از خاک افغانستان برای تهدید کشورهای دیگر به ویژه پاکستان استفاده کنند.

پیش از این خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، در واکنش به اظهارات سخنگوی طالبان گفته بود که پاکستان بدون توجه به این که آیا حکومت طالبان اراده‌ای برای سرکوب دهشت افگنان دارد یا نه، به مبارزه با دهشت افگنی در هرجایی که باشد ادامه خواهد داد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید وزیر دفاع پاکستان به طالبان: منابع تروریزم را در هرجا که باشد ریشه‌کن می‌کنیم

مقام‌های پاکستانی همچنین با نگرانی از افزایش خشونت‌ها در پاکستان انگشت انتقاد به سوی مهاجرین افغان مقیم پاکستان دراز کرده و آنان را در این زمینه دخیل دانسته است.

اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار صدای امریکا گفت: "ما هیچ نشانه‌ای را ندیده‌ایم که مهاجران افغان در پاکستان و یا در امتداد سرحد مقصر اعمال تروریزم باشند."

در همین حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، گفته است که این مسوولیت طالبان است تا نگذارند که از افغانستان به عنوان پناهگاهی برای انجام حملات تروریستی کار گرفته شود.

اردوی پاکستان هفتهٔ‌گذشته با نشر بیانیه‌ای به طالبان هشدار داد که نگذارند تحریک طالبان پاکستان یا دیگر گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان تهدیدی را متوجه پاکستان کنند.

در این بیانیه آمده است: "چنین حملات تحمل نشده و پاسخ موثر نیروهای امنیتی پاکستان را در پی خواهد داشت."

با اینحال، حکومت طالبان در افغانستان ادعاها و اتهامات مقام‌های پاکستانی را رد می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز شنبه گفت که اگر اسلام آباد شواهد و مدارکی در این زمینه دارد، آن را با کابل شریک سازد تا تحقیق شود.