افغان‌ها پس از سوری‌ها بزرگترین متقاضی پناهندگی به اتحادیه اروپا اند - گزارش

Afghan Refugees

ادارۀ مهاجرت اتحادیه اروپا با نشر گزارشی گفت که بیش از نیم میلیون درخواست پناهندگی در کشورهای اتحادیه اروپا، در نیمه اول سال ۲۰۲۳ فرستاده شده است که بیشترین درخواست‌کنندگان شهروندان سوریه و افغانستان اند.

گزارش که روز سه شنبه پنجم سپتمبر (۱۴ سنبله) نشر شد، گفته است که در نیمه اول سال روان میلادی، درخواست‌های پناهندگی به ۵۱۹هزار نفر افزایش یافت که در مقایسه با نیمه اول سال گذشته میلادی افزایش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

در گزارش آمده است: "در نیمه اول سال ۲۰۲۳، سوری‌ها، افغان‌ها، ونزویلایی‌ها، ترک‌ها و کلمبیایی‌ها بیشترین درخواست‌های پناهندگی را در اتحادیه اروپا ارسال کردند که به طور مشترک ۴۴ درصد از کل درخواست‌ها را تشکیل می‌دهند".

تجزیه و تحلیل این اداره، نشان می‌دهد که روند درخواست پناهندگی در اتحادیه اروپا رو به افزایش است و درخواست پناهندگی سوری‌ها و افغان‌ها حدود یک چهارم (۲۴ درصد) تمام درخواست‌ها را تشکیل می‌دهد.

در این مدت، سوری‌ها ۶۷هزار درخواست ارایه کرده اند و افغان‌ها با بیش از ۵۵هزار درخواستی در ردۀ دوم قرار گرفته اند.

این در حالی است که قبل از سقوط نظام جمهوری و تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ میلادی، حدود هفت‌هزار و ۳۰۰ افغان درخواست پناهندگی به اتحادیه اروپا فرستاده بودند، اما این رقم در سال ۲۰۲۲ میلادی به حدود ۱۲۹هزار افزایش یافت.

گزارش گفته است: "پس از بحران پناهجویان در سال‌های ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶، درخواست‌های افغان کاهش یافت و تقریباً ۵۰هزار نفر در سال ثابت ماند. از زمان همه‌گیری کووید۱۹، درخواست‌های افغان‌ها به طور پیوسته به دومین بالاترین سطح در نیمه اول سال ۲۰۲۳ صعود کرده است".

پس از سقوط جمهوریت و به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان که دو سال از آن سپری می‌شود، صدها هزار افغان مجبور به ترک کشور شان شدند. اکثریت این افغان‌ها افراد مسلکی، دانش آموختگان علوم معاصر و تکنالوژی و نخبگان افغانستان گفته شده اند.

به باور کارشناسان، مهاجرت این موج بزرگ نیروی انسانی تاثیرات فوق‌العاده مخرب برای آینده افغانستان خواهد داشت.

آمار اخیر کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد که در حدود ۹.۲ میلیون افغان در جهان به گونۀ اجباری آواره شده اند و از این میان کم و بیش ۵.۶ میلیون آن افغان‌هایی اند که در وضعیت مشابه به پناهندگی قرار دارند و ۳.۲۵ میلیون را آوارگان داخلی تشکیل می‌دهد.

با این حال،‌ ادارۀ مهاجرت اتحادیه اروپا گفته است که درخواست‌های پناهندگی در نیمه اول سال روان میلادی در بالاترین سطح از زمان بحران پناهجویان بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رسیده است.

در نتیجه این افزایش، بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا با طی مراحل درخواست‌ها و حمایت از افراد نیازمند تحت فشار استند، طوری که تعداد پرونده‌هایی که در انتظار تصمیم‌گیری استند نیز از سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۴ درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمار ادارۀ مهاجرت اتحادیه اروپا، در پایان جون سال روان میلادی، تعداد پرونده‌های پناهندگی در انتظار تصمیمات ابتدایی قرار دارند به ۶۸۲هزار رسید.

علاوه بر این شمار درخواست‌ها، اداره مهاجرت اتحادیه اروپا گفته است که تقریباً چهار میلیون اوکراینی که از تهاجم روسیه فرار کرده اند، در حال حاضر از حفاظت موقت بهره می‌برند.

گزارش با بیان اینکه روندهای موازی چالش‌های مهمی را برای مقامات سیستم‌های پذیرش و پناهندگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند، گفته است: "آلمان بیشترین درخواست را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ دریافت کرده است."

نیمه اول سال ۲۰۲۳ همچنین شاهد افزایش قابل توجه درخواست‌های پناهندگی از اتباع عاج (۹۳۰۰) و گینه (۸۷۰۰) در اتحادیه اروپا بوده است. بر اساس گزارش، درخواست‌های عاج بیش از دو برابر شده، در حالی که درخواست‌های گینه ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافت.