شکایت یک دهقان افغان: کشت‌ بدیل مخارج زندگی‌ام را تامین نمی‌کند

امام الدین، که در ولایت بدخشان دهقانی می‌کند و چندیست که از کشت خشخاش دست کشیده است، با شکایت از کشت‌های بدیل می‌گوید که نمی‌تواند از این طریق مخارج زندگی‌اش را تامین کند.

این دهقان که از حدود ۲۰ سال به اینسو مصروف کشت و کار در مزرعه بوده است، پیش از این در زمین‌هایش کوکنار کشت می‌کرد، اما پس از آنکه کشت کوکنار منع شد، به کشت های بدیل رو آورده است.

امام الدین که چند جریب زمین را به دهقانی گرفته به صدای امریکا گفت: "زمین از مردم است. ترکاری، بامیه، رومی، فاصلیه، گشنیز، گندنه و پیاز می کاریم."

به گفته او درآمد حاصلات کوکنار در تناسب به سبزیجات بیشتر بوده و این یکی از دلایل تمایل دهقانان به کشت کوکنار است.

این دهقان افزود که حاصلات و عاید سالانه کوکنار برای آنان قناعت بخش بود، اما حالا به سختی مخارج زندگی خود را تامین می‌کند.

امام الدین افزود: "من از زمین های خود یک سیر تریاک حاصل می‌گرفتم، اما فعلاً از کچالو و ترکاری که در زمین های خود کاشتیم ۱۵ یا ۲۰ هزار عاید می‌کنم که پول یک پاو تریاک می شود."

پیش از این نیز دهقانان در ولایت بدخشان با ابراز نگرانی از ممنوع قرار دادن کشت کوکنار، خواهان دریافت تخم های اصلاح شده و کود کیمیاوی شده اند.

ملا هبت‌الله رهبر طالبان به تاریخ سوم اپریل سال ۲۰۲۲ میلادی با صدور فرمانی کشت کوکنار را ممنوع اعلام کرد. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، با اشاره به متن این فرمان گفت: "کشت، تولید و فروش مواد مخدر در سراسر افغانستان به گونه مطلق منع گردیده است."

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد افغانستان هنوز هم در صدر فهرست کشورهای تولید کنندهٔ مواد مخدر قرار دارد. دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد در ماه نومبر ۲۰۲۲ در گزارشی در مورد افغانستان گفت که کشت کوکنار در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ حدود ۳۲ درصد افزایش یافته و ۲۳۳ هزار هکتار زمین در این کشور کوکنار کشته شده است.