عفو ​​بین‌الملل از طالبان خواست که ندا پروانی را از زندان آزاد کنند

آرشیف

سازمان عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی از ادامه بازداشت خودسرانۀ فعالان حقوق بشر در افغانستان، خواستار ایجاد یک مکانیزم حسابده مستقل برای پاسخگویی به نقض حقوق بشر در این کشور شده است.

این سازمان ناوقت سه شنبه ۲۶ سپتمبر (چهارم میزان) در شبکهٔ اجتماعی ایکس به بازداشت ندا پروانی، فعال حقوق زنان، همسر و پسر چهار ساله‌اش توسط نیروهای امنیتی طالبان اشاره کرده و خواستار آزادی فوری وی و اعضای خانواده‌اش شده است.

عفو بین‌الملل نگاشته است: "از زمانی که نقض حقوق بشر به شمول حقوق زنان و دختران به گونۀ گسترده در افغانستان جریان دارد، عفو بین‌الملل برای پاسخگو قراردادن کسانی که در نقض حقوق بشر دخیل اند، خواستار ایجاد یک مکانیزم حسابده مستقل بین‌المللی شده و یک بار دیگر (این خواست را) تکرار می‌کند".

بنا به ادعای برخی از نهادهای حامی حقوق زنان، نیروهای امنیتی طالبان به تاریخ ۱۹ سپتمبر (۲۸ سنبله) ندا پروانی، همسر و یک پسر چهار ساله اش را در خیرخانه از مربوطات ناحیه یازدهم شهر کابل بازداشت کردند و به یک مکان نامعلوم بردند.

ایتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان روز دوشنبه ۲۵ سپتمبر (سوم میزان) نگرانی عمیق خود را از بازداشت این فعال حقوق زنان و اعضای خانواده‌اش ابراز کرده است.

این ایتلاف با نشر اعلامیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس، از سکوت نهادهای بین‌المللی در قبال بازداشت زنان معترض در افغانستان انتقاد کرده و آن را "سکوت دردناک" خوانده است. آنان از نهادهای بین‌المللی حقوق بشر خواسته اند که برای رهایی ندا پروانی تلاش کنند.

نهادهای امنیتی طالبان هنوز به گزارش‌های منتشر شده در مورد بازداشت پروانی و اعضای خانواده‌اش واکنشی نشان نداده و این گزارش‌ها را تایید و یا تکذیب نکرده اند.

اما پس از به دست آوردن مجدد قدرت در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، حکومت طالبان بسیاری از فعالان از جمله حامیان حقوق زنان را بازداشت و زندانی کرده است.

شش ماه از بازداشت مطیع‌الله ویسا، یکی از حامیان آموزش زنان و رییس انجمن "راه قلم" توسط طالبان سپری می‌شود. سازمان بین المللی روز سه شنبه ۲۶ سپتمبر (چهارم میزان) گفت که جرم ویسا حمایت از حقوق زنان است.

این سازمان در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: "امروز شش ماه از بازداشت خودسرانه مطیع‌الله ویسا، فعال آموزش توسط طالبان می‌گذرد که او تنها به دلیل مخالفت با ممنوعیت دختران بازداشت شده است".

علاوه بر مطیع‌الله ویسا، طالبان چندین فعال جامعه مدنی از جمله مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی – افغانی‌الاصل را نیز ماه‌ها در زندان نگه داشته اند.

بازداشت مطیع‌الله ویسا توسط طالبان در سطح بین‌المللی نکوهش شده است. افزون بر ملل متحد و سازمان‌های بین المللی حقوق بشر، انجلینا جولی، بازیگر مشهور هالیوود و سفیر سابق حسن نیت کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، نیز خواستار آزادی وی از زندان طالبان شده است.