عفو بین‌الملل اخراج مهاجرین افغان از پاکستان را نقض حقوق بشر خواند

سازمان عفو بین‌الملل با راه‌اندازی کمپاین دادخواهی برای توقف اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان، می‌گوید که این اقدام اسلام‌آباد حقوق بشری آنان را نقض می‌کند.

این سازمان ناوقت جمعه ۲۷ اکتوبر (پنجم عقرب) در مورد پیامد اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان ابراز نگرانی کرده است.

عفو بین‌الملل با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که پس از آنکه حکومت پاکستان ضرب‌الاجل اول نومبر را برای خروج مهاجران از کشور تعیین کرد، بیش از ۱.۴ میلیون مهاجر افغان بدون مدرک در معرض خطر اخراج قریب‌الوقوع از پاکستان قرار دارند.

به گفتۀ عفو بین‌الملل، این روزها مهاجرین افغان در پاکستان با ارعاب، ننگ، آزار و اذیت پولیس، بازداشت‌های خودسرانه و زندانی‌شدن مواجه اند.

این سازمان با اشاره به اخراج اجباری این مهاجرین از پاکستان گفته است:‌ "این نقض حقوق بشر آنهاست و نگرانی‌های جدی را در مورد ایمنی، رفاه و دسترسی به خدمات اولیه ایجاد می‌کند. به ما بپیوندید و از مقامات پاکستانی بخواهید فورا تصمیم خود را لغو کند و به قوانین بین‌المللی حقوق بشر پایبند باشد".

کمیشنری حقوق بشر سازمان ملل نیز از حکومت پاکستان خواسته است تا پیش از پایان ضرب الاجل اول نومبر، اخراج اجباری مهاجران افغان را متوقف کند تا از یک فاجعه حقوق بشری جلوگیری شود.

اسلام‌آباد در اوایل ماه جاری میلادی به همه مهاجرین که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور زیست دارند، مهلت داد که تا اول نومبر از پاکستان خارج شوند. مقامات پاکستانی هشدار داده اند که در صورت عدم خروج داوطلب مهاجرین غیرقانونی، آنها را بازداشت و از این کشور اخراج خواهند کرد.

به گفتۀ مقامات پاکستان ۱.۷ میلیون شهروند خارجی که ۱.۴ میلیون آن افغان‌ها استند، در آن کشور زندگی می‌کنند.

در این حال، ملاله یوسفزی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال آموزش نیز با نشر پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس گفته است که مهاجرین افغان – کودکان، زنان، مردان و کهن‌سالان – که از آزار و اذیت طالبان فرار می‌کنند، مستحق حمایت، عزت و امنیت استند، نه موانع و آزار بیشتر.

او نگاشته است: "من در خواست کارشناسان سازمان ملل متحد را تکرار می‌کنم و از حکومت پاکستان می‌خواهم که در سیاست عجولانه اخراج دسته‌جمعی خود تجدید نظر کند".

گروهی از کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۷ اکتوبر (۲۵ میزان) از پاکستان خواستند تا تصمیم اخراج مهاجرین افغان را بی‌درنگ لغو کند.

این کارشناسان گفته اند که این تصمیم به ۱.۴ میلیون مهاجر افغان، به ویژه آن دسته از افغان‌هایی آسیب خواهد رساند که به دلیل نگرانی از نقض جدی حقوق بشر و بحران انسانی در افغانستان، برای حفظ امنیت جانی شان به پاکستان نقل مکان کرده اند.

پس از تسلط مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱ موج جدیدی از پناهجویان افغان که عمدتاً کارمندان حکومت پیشین، نظامیان، مدافعان حقوق بشر، فعالان مدنی، خبرنگاران و همکاران نیروها و نهادهای بین‌المللی بودند، از ترس طالبان به پاکستان فرار کردند.

مقامات پاکستانی تخمین می‌زنند که از اگست ۲۰۲۱ تا اکنون نزدیک به۷۰۰ هزار افغان به پاکستان پناهنده شده اند که از جمله ۵۰۰ هزار آنان به گونهٔ غیر قانونی وارد آن کشور شده یا ویزه‌های آنان منقضی شده است.

انوارالحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان اخیراً در اسلام‌آباد به خبرنگاران گفته است که افغان‌هایی که از چهار دهه به این طرف بدون مدارک قانونی در پاکستان زندگی می‌کنند، شامل پروسه بازگشت اجباری به کشورشان می‌شوند.