نیکلاسن: بازداشت افغان‌هایی که از حقوق خود دفاع می‌کنند، غیرقانونی است

توماس نیکلاسن، نمایندۀ اتحادیه اروپا برای افغانستان در واکنش به بازداشت فعالان حقوق بشر و زنان توسط طالبان می‌گوید که چنین بازداشت‌ها غیرقانونی است.

نیکلاسن، روز سه شنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) در شبکۀ اجتماعی ایکس، خواستار رهایی ژولیا پارسی، ندا پروانی دو فعال حقوق زن و مطیع‌الله ویسا، مدافع آموزش دختران شده است.

او نگاشته است: "بازداشت‌های خودسرانه افغان‌هایی که از حقوق خود و دیگران دفاع می‌کنند، غیرقانونی است. این امر همچنین اعتماد لازم برای ایجاد مشروعیت داخلی و گفتگوی سازنده را تضعیف می‌کنند."

نبیلا مسرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه در شبکۀ ایکس نوشت که اتحادیه از مقامات طالبان در افغانستان می‌خواهد تا بازداشت‌های خودسرانه را متوقف کنند.

ندا پروانی، همسرش و پسر چهار ساله‌اش به تاریخ ۱۹ سپتمبر (۲۸ سنبله) و یک روز بعد ژولیا پارسی، فعال شناخته شده حقوق زنان و پسرش توسط استخبارات طالبان بازداشت شدند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

فعالان: طالبان ژولیا پارسی، فعال شناخته شدهٔ‌ حقوق زنان افغان را بازداشت کردند

مطیع‌الله ویسا نیز از شش ماه به اینسو در بند طالبان به سر می‌برد.

اخیراً شماری از جنبش‌های اعتراضی زنان، سازمان ملل متحد، عفو بین‌الملل و مقامات امریکایی خواهان رهایی فعالان از بند طالبان شده اند.

فعالان "جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان" در اعتراض به بازداشت ژولیا پارسی و ندا پروانی از جامعه جهانی خواستار فشارهای بیشتر بر طالبان شدند.

برخی اعضای این جنبش روز دوشنبه دوم اکتوبر (۱۰ میزان) بازداشت این دو فعال مدنی را توسط طالبان "غیرقانونی" و "خودسرانه" خوانده و خواستار حمایت مردمی برای رهایی آنان شدند.

رینا امیری، نماینده ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، گفته است که طالبان با "سرکوبی" نمی‌توانند ادعا کنند که زندگی افغان‌ها را بهبود بخشیده اند.

اما حکومت طالبان در مورد بازداشت‌های اخیر هیچ معلوماتی را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، طالبان طی دو سال گذشته همواره مخالفان خود را سرکوب و صدای آنان را خاموش کرده اند.