صدراعظم ارمنستان: آذربایجان تلاش به 'تحریک نظامی' دارد

ارمنستان روز پنجشنبه هفتم سپتمبر (۱۶ سنبله) آذربایجان را متهم کرد که با تمرکز نیروها در امتداد مرز مشترک و در نزدیکی منطقهٔ قره‌باغ، دست به اقدام تحریک‌آمیز نظامی می‌زند.

تنش‌ها میان باکو و ایروان در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است، زیرا دو جناح متخاصم یک دیگر را به آغاز حملات سرحدی متهم می‌کنند.

نیکول پاشینیان، صدراعظم ارمنستان در نشست کابینهٔ خود در ایروان گفت: "وضعیت نظامی-سیاسی در منطقه به طور جدی بدتر شده است."

او افزود که آذربایجان نیروهای خود را در مرز و همچنین در نزدیکی منطقه کوهستانی قره باغ تحت کنترول جدایی طلبان متمرکز کرده است.

پاشینیان گفت که با این کار"آذربایجان قصد خود را برای انجام یک تحریک نظامی جدید علیه قره باغ و ارمنستان نشان می‌دهد".

آذربایجان این ادعاها را "یک دروغ سیاسی نادرست دیگر" خوانده و آن را محکوم کرده است.

وزارت خارجهٔ آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: "ارمنستان باید ادعاهای ارضی بر آذربایجان را کنار بگذارد، به تحریکات نظامی-سیاسی پایان دهد و از ایجاد موانع در روند صلح بپرهیزد."

پاشینیان در حالی این اظهارات را بیان داشته که قرار است نیروهای نظامی کشورش تمرینات مشترک نظامی را با نیروهای حافظ صلح ایالات متحده انجام دهد.

کرملین روز پنجشنبه از این اقدام انتقاد کرده و گفت که این تمرینات نظامی به ثبات منطقهٔ ناآرام قفقاز آسیب می‌رساند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: "بدون شک انجام این نوع تمرینات نظامی به ثبات اوضاع یا تقویت فضای اعتماد متقابل در منطقه کمک نمی کند." اما افزود که "روسیه به عملکرد خود به عنوان ضامن امنیت ادامه می دهد".

ارمنستان آذربایجان را به مسدود کردن راه مواصلاتی مواد غذایی و کمک به شهرهای ارمنستان در منطقه کوهستانی قره باغ از طریق دهلیز لاچین، یگانه جاده‌ای که ارمنستان را به منطقه متصل می کند، متهم کرده است.

ارمنستان از طریق دهلیز لاچین به ۱۲۰هزار ارمنی که در ساحۀ کوهستانی قره باغ زندگی می‌کنند، مواد مورد نیاز می‌فرستاد.

انسداد دهلیز لاچین نگرانی‌هایی را در مورد بحران بشری در منطقه ایجاد کرده است. ساکنان این مناطق از کمبود مواد غذایی و مشکلات اساسی در دسترسی به خدمات صحی شاکی بوده اند.

اما آذربایجان می‌گوید که مسیر دهلیز لاچین به روی کمک‌های بشری، خدمات اضطراری و محافظین صلح باز بوده است.

پاشینیان از مسکو به دلیل شکست در رفع انسداد دهلیز لاچین که توسط نیروهای روسی گزمه می‌شود، انتقاد کرده است.

صدراعظم ارمنستان اخیراً گفته است که اتکا به روسیه به عنوان ضامن امنیت برای ایروان - متحد سنتی مسکو - یک "اشتباه استراتیژیک" بوده است.

آذربایجان و ارمنستان در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۲۰ دوبار روی کنترول منطقهٔ قره‌باغ با هم جنگیدند. جنگ شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ جان بیش از ۶۵۰۰ نفر از نیروهای امنیتی دو جانب را گرفت و سر انجام، به میانجی‌گری مسکو و استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در ساحه، پایان یافت.

اما با وجود تلاش‌ها به وساطت اتحادیهٔ اروپا، ایالات متحده و روسیه، این دو کشور قادر به دستیابی به یک راه حل صلح پایدار نشده اند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.