هشدار روسیه به غرب: تلاش برای پیروزی در جنگ علیه یک قدرت هسته‌ای خطرناک است

وزیر خارجهٔ روسیه روز شنبه ۲۸ سپتمبر (هفتم میزان) در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به کشورهای غربی هشدار داده گفت تلاش برای "پیروزی در جنگ با یک قدرت هسته‌ای" اقدامی بسیار خطرناک است.

سرگی لاوروف، در این سخنرانی طرح صلح ۱۰ ماده‌ای ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین را رد کرده و گفت که حل مناقشه ممکن نیست مگر اینکه به دلایل اصلی بحران، آن طوریکه مسکو به آن می‌ نگرد، رسیدگی شود.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز چهارشنبه ۲۵ سپتمبر (چهارم میزان) گفت که هریک از کشورهای غربی که سلاح هسته‌ای دارد، اگر با اوکراین در یک "حملهٔ متعارف" بر روسیه کمک کند، مسکو آنرا "حملهٔ مشترک بر فدراتیف روسیه" تلقی خواهد کرد.

پوتین این مطلب را در نشست شورای امنیت این کشور بیان کرد، شورایی که پیشنهادات تغییرات در دکتورین هسته‌ای روسیه را بررسی می‌کند.

پوتین گفت که پیشنهاد "حملهٔ مشترک بر فدراتیف روسیه" شامل نسخۀ اصلاح شدهٔ دکتورین هسته‌ای این کشور است. آناً واضح نیست که آیا روسیه بر یک حملهٔ مشترک با تسلیحات هسته‌ای پاسخ خواهد داد یا نه، اما استفاده از این تسلیحات شامل پیشنهادات جدید است.

ولادمیر زیلینسکی روز چهارشنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل روسیه را متهم کرد که در حال برنامه‌ریزی برای حملات بالقوه فاجعه‌بار به دستگاه هسته‌ای اوکراین است. او از جهان خواست تا حمایت خود را از اوکراین افزایش دهند.

لاوروف در بخش دیگری از سخنرانی خود به تنش‌های شرق میانه پرداخت و از حمایت امریکا از اسراییل در بحبوحه درگیری با حزب‌الله لبنان و جنگ با گروه حماس در غزه انتقاد کرد. او کشته شدن رهبر حزب‌الله توسط اسراییل را "ترور سیاسی" خواند و ابراز نگرانی کرد که اسراییل به دنبال تحریک ایران برای ورود به یک درگیری مستقیم است.

او در ادامه افزود: "برداشت من این است که برخی به دنبال تحریک ایران هستند تا به دنبال آن، ایالات متحده را نیز وارد این جنگ سازند و در نهایت یک جنگ گسترده را در سراسر منطقه به راه بیندازند."

لاوروف همچنین از رهبری ایران به خاطر "رفتار مسوولانه" در برابر این تحریکات تقدیر کرد و خواستار توقف خونریزی‌ها و کنار گذاشتن استفاده از "روش‌های تروریستی" برای حل‌وفصل اختلافات سیاسی شد.

این در حالی است که جو بایدن، رییس‌ جمهور ایالات متحده روز پنج‌شنبه ۲۶ سپتمبر (پنجم میزان) بستهٔ کمک‌های نظامی بیش از هشت میلیارد دالری را به عنوان تعهد بزرگ با ولادمیر زیلینسکی اعلام کرد.

این کمک ها شامل نخستین محمولۀ بم‌های با دقت بلند است که برد آن تا ۱۳۰ کیلومتر می‌رسد. افزون بر آن، میزایل‌های میان‌برد که ارتقایی در تسلیحات اوکراینی محسوب می‌شود و امکان آن را به نیروهای اوکراین می‌دهد که از فواصل مصوونتر روس‌ها هدف قرار دهد،‌ در این بسته شامل است.

اما یک مقام امریکایی گفت که بایدن اجازه استفاده از تسلیحات امریکایی برای هدف قرار دادن خاک روسیه را نخواهد داد.

رییس جمهور اوکراین در هفته‌های اخیر، از متحدان غربی خود خواست که به کیف اجازه بدهند از تسلیحات دور برد غرب برای حمله بر قلمرو روسیه کار گیرد، اما این تلاش‌ها تا حالا نتیجه نداده است.