حمله بر یک مرکز صحی در پاکستان؛ پنج غیرنظامی و دو سرباز کشته شدند

نیروهای امنیتی پاکستان در ساحه‌ای در بنو که شام دوشنبه هدف حملۀ تندروان قرار گرفت

اردوی پاکستان روز سه شنبه ۱۶ جولای (۲۶ سرطان) اعلام کرد که در حملۀ تندروان بر یک مرکز صحی در یک ساحۀ روستایی در دیرۀ اسماعیل خان در شمالغرب آن کشور پنج غیرنظامی و دو سرباز کشته شدند.

بخش مطبوعات اردوی پاکستان با نشر بیانیه‌ای گزارش داده است که در این حمله که بامداد سه شنبه به وقوع پیوست، دو کارمند زن، دو کودک و یک محافظ این مرکزی صحی کشته شده اند.

در بیانیه آمده است که نیروهای امنیتی پاکستان موظف در این ساحه با تندروان مهاجم درگیر شدند که در اثر آن سه تندرو و دو سرباز کشته شدند.

تا هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حمله را به دوش نگرفته است، اما مقام‌های پاکستان بر تحریک طالبان پاکستان مظنون اند، گروه ممنوعه در پاکستان که در گذشته نیز حملاتی از این قبیل را انجام داده است.

ساعاتی پیش از نشر این خبر، مقام‌های نظامی پاکستان گفتند که در حملۀ روز دوشنبه تندروان بر یک پایگاه نظامی در بنو، واقع در ایالت خیبرپشتونخواه، هشت سرباز کشته شدند. به گفتۀ مقام‌های پاکستانی، در این درگیری که چندین ساعت طول کشید، ده تندرو مهاجم نیز کشته شده اند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید هشت سرباز در حملۀ تندروان بر یک پایگاه نظامیان پاکستانی کشته شدند

اردوی پاکستان در بیانیۀ خود ادعا کرده است که حمله بر پایگاه نظامی بنو توسط "تروریستان مستقر در افغانستان" طراحی شده بود. اما حکومت طالبان در افغانستان همواره این ادعای پاکستان را رد کرده و گفته که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان تهدیدی را متوجه کشورهای همسایه، منطقه و جهان کند.

اردوی پاکستان، بدون ارایۀ جزییات در مورد کدام اقدام مشخص، هشدار داده است که برای مهار کردن تهدیدات برخاسته از افغانستان "همه اقدامات ضروری مناسب" را اتخاذ خواهد کرد.

افزایش رویدادهای امنیتی

براساس یک گزارش تازه، در سه ماه گذشته، ۲۴۰ حملهٔ دهشت افگنی و عملیات ضد دهشت افگنی انجام در پاکستان شده و در آن دست‌کم ۳۸۰ نفر کشته شده اند.

مرکز مطالعات امنیتی و پژوهشی در پاکستان در یک گزارش گفته است که از ماه اپریل تا جون امسال، ۲۳۶ غیرنظامی و اعضای نیروهای امنیتی پاکستانی و ۱۲۴ تندرو کشته شده اند.

بر اساس گزارش این نهاد، ۸۷ در صد این رویدادها و ۹۲ در صد تلفات، در ایالت‌های خیبرپشتونخواه و بلوچستان صورت گرفته است.

گزارش این نهاد حاکی است که در این حملات ۳۱ منسوب پولیس و ۶۵ نفر از نیروهای اردوی این کشور کشته شده اند.

بر اساس این گزارش، در ربع دوم سال جاری، تندروان ۳۸ در تلفات، غیرنظامیان ۳۲ درصد و مقامات دولتی ۳۰ درصد تلفات را متحمل شده اند. به این حساب، تلفات در میان غیرنظامیان، مقامات دولتی و نیروهای امنیتی پاکستان در مقایسه با سال گذشته ۳۸ در صد افزایش را نشان می‌دهد.

مسوولیت اکثر این حملات را گروه تحریک طالبان پاکستان به دوش گرفته است.

تحریک طالبان پاکستان گفته است که در شش ماه نخست سال جاری حدود ۵۰۰ حمله را در این کشور انجام داده است. این گروه گفته است که اکثریت حملات آن در ایالت خیبرپشتونخواه انجام شده است.