مقامات دفاعی آسترالیا و چین در مورد مسایل امنیتی منطقه بحث کردند

مقامات آسترالیایی روز پنجشنبه ۲۳ مارچ (سوم حمل) گفتند که چین و آسترالیا مذاکرات دفاعی را با تمرکز بر مسایل امنیتی منطقه‌ای برگزار کردند.

این خبر چند روز پس از آن منتشر شد که بیجینگ طرح کانبیرا برای استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای امریکایی را محکوم کرد.

یک سخنگوی وزارت دفاع آسترالیا گفت که مقامات دفاعی آن کشور روز چهارشنبه میزبان یک تیم نظامی چینی بودند.

این خبر بیانگر از سرگیری تعاملات چین و آسترالیا است، چنانچه روابط این دو کشور به دلیل گسترش نفوذ دپلوماتیک و نظامی چین در اقیانوس آرام، قطع شده بود.

چین پس از آن به آسترالیا، بریتانیا و ایالات متحده هشدار داد که این کشورها یک توافق بلندمدت را به تاریخ ۱۳ مارچ اعلام کردند که بر اساس آن نیروهای آسترالیایی مجهز با زیردریایی‌های مجهز به انرژی هسته‌ای و موشک‌های کروز خواهد شد. بیجینگ گفت که این کشورها با انجام این کار در "مسیر اشتباه و خطرناک" قدم گذاشته اند.

آسترالیا قصد دارد تا پنج زیردریایی امریکایی مجهز به انرژی هسته‌ای بخرد و بعداً یک مدل جدید بر اساس تکنالوژی امریکایی و بریتانیایی بسازد.

این قرارداد چند دهه‌ای بحث قیمت این زیردریایی‌ها را مطرح کرده است، این زیردریایی‌ها در سه دهه آینده صدها میلیارد دالر هزینه خواهند داشت. همچنان بحث دیگر، اتکای آینده دفاع آسترالیا به ایالات متحده و بریتانیا است.

حزب چپ میانه کارگر آسترالیا از زمان به قدرت رسیدن در ماه می سال گذشته، تلاش کرده است روابط با چین را بهبود بخشد.

ریچارد مارلیس، وزیر دفاع آسترالیا، که سال گذشته دو بار با وزیر خارجه چین دیدار کرد، می‌گوید که در خصوص گفتگوها برای عادی سازی خوشحال است. اما او از ارایه جزییات بیشتر در مورد بحث‌ها خودداری کرد.

در سال ۲۰۲۰، چین جلسات دپلوماتیک سطح بالا با آسترالیا را پس از اختلاف با دولت محافظه‌کار قبلی ممنوع کرد و تعرفه‌های بالایی بر کالاهای صادراتی مهم این کشور وضع کرد.