آذربایجان به جریان منظم کمک‌ها به قره‌باغ ابراز آمادگی کرد

حکومت آذربایجان روز چهارشنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) گفت که آماده است به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اجازه دهد تا کمک‌های بشری را به گونۀ منظم به قره‌باغ انتقال دهد.

مقام‌های آذربایجانی ادعا کردند که جدایی‌طلبان ارمنی دسترسی به قره‌باغ را مسدود کرده اند.

تنش میان آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ در ماه‌های اخیر شدت گرفته است. ارمنستان اتهام وارد می‌کند که آذربایجان دهلیز لاچین را که ارمنستان را به قره‌باغ وصل می‌کند، مسدود کرده است.

جیهون بیراموف، وزیر خارجۀ آذربایجان تاکید کرده است که باکو "به فراهم کردن دسترسی [به قره‌باغ] متعهد و آماده است".

بیراموف در صحبت با خبرنگاران در ژنیو گفت که با رییس کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در ژنیو ملاقات کرده و بر تعهد باکو به همکاری در زمینۀ دسترسی به قره‌باغ تاکید مجدد کرده است.

او در مورد انتقال کمک‌ها به قره‌باغ گفت: "کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ آماده است. حکومت آذربایجان آماده است...این کار به گونۀ منظم انجام خواهد یافت...به هر پیمانه که لازم باشد آمادۀ همکاری استیم."

با اینحال، به گفتۀ بیراموف، تنها موضوعی که تا کنون حل ناشده باقی مانده است انسداد دهلیز لاچین توسط "باشندگان محلی ارمنی‌تبار" است.

قره‌باغ که بیشتر باشندگان آن ارمنی‌تبار اند، به گونۀ کامل در داخل خاک آذربایجان قرار دارد و دهلیز لاچین یگانه مسیری است که ارمنستان می‌تواند از آن طریق کمک‌ها را به این منطقه ارسال کند.

در همین حال، جدایی‌طلبان ارمنی در قره‌باغ تایید کردند که یک کاروان کمک‌های بشری روسیه روز سه شنبه به این منطقه رسیده است.

بر اساس توافق صلح میان آذربایجان و ارمنستان که در سال ۲۰۲۰ و به میانجیگری روسیه امضا شد، امنیت دهلیز لاچین را نیروهای حافظ صلح روسیه تامین می‌کنند.

باکو اتهامات و ادعاهای مقام‌های ارمنی را رد کرده و می‌گوید که تدارکات از طریق قلمروهای زیر ادارۀ آذربایجان به قره‌باغ منتقل شده می‌تواند.

یک سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز تایید کرده است که این سازمان آمده است تا "یک محمولۀ بزرگ کمک‌ها را که به شدت به آن نیاز است، از هر مسیر ممکن" به قره‌باغ انتقال دهد.