یک محکمه در بنگله دیش حکم بازداشت شیخ حسینه و دستیارانش را صادر کرد

شیخ حسینه، صدراعظم پیشین بنگله دیش

یک محکمۀ ویژه در بنگله دیش، روز پنجشنبه ۱۷ اکتوبر (۲۷ میزان)، حکم بازداشت شیخ حسینه، صدراعظم پیشین آن کشور و ۴۵ نفر دیگر به شمول دستیاران نزدیک او را به اتهام جنایت علیه بشریت در جریان قیام دانشجویان در ماه‌های جولای و اگست صادر کرد.

بی ام سلطان محمود، یک سارنوال در بنگله دیش، می‌گوید که محکمۀ جرایم بین المللی مستقر در داکه به ریاست محمد یونس، برنده جایزه نوبل و رهبر موقت بنگله دیش، حکم بازداشت حسینه را در پاسخ به دو درخواست که توسط سارنوالان ارایه شد، صادر کرد.

او اضافه کرد که غلام مرتضی مجومدار، رییس این محکمه، این حکم را در حضور قضات دیگر صادر کرد.

این سارنوال می‌گوید که محکمه ابتدا درخواست آنان را که فقط شامل شیخ حسینه می‌شد پذیرفت و سپس آنان "دومین درخواست خود را علیه ۴۵ دستیار نزدیک وی و دیگران که در جنایات علیه بشریت دخیل بودند" ارایه کردند و محکمه آنرا نیز پذیرفت.

شیخ حسینه، به تاریخ ۱۴ اگست، پس از هفته‌ها تظاهرات خشونت‌آمیز علیه سهمیه بندی مشاغل حکومتی که منجر به کشته شدن صدها نفر شد، از بنگله‌دیش به هند فرار کرد. سارنوالان در این درخواست ها ابراز داشتند که حسینه و دستیاران نزدیک او و نهادهای امنیتی بنگله دیش، مسوول کشتار معترضان و دیگران بودند.

مشخص نیست که آیا هند به درخواست بنگله دیش برای استرداد حسینه تحت یک معاهده متقابل، پاسخ خواهد داد یا نه. محمد تاج الاسلام، لوی سارنوال این محکمه، قبلاً گفته بود که آنان برای بازگرداندن حسینه، در صورتیکه نیاز باشد، از پولیس بین‌المللی، کمک خواهند گرفت.

حکومت موقت بنگله‌دیش به رهبری یونس متعهد شده است که حسینه و افراد دیگر در حکومت وی را به خاطر اتهام ارتکاب جنایات در قیام علیه حسینه، محاکمه کند و از ملل متحد دعوت کرده است تا در این تحقیقات کمک کند. شیخ حسینه نیز خواهان تحقیقات در این مورد شده و گفته است که ممکن عامل اکثر تلفات، نه نیروهای امنیتی بلکه کسان دیگری باشند.

بنگله‌ دیش شاهد اعتراضات گستردۀ دانشجویان در ماه های جولای و اگست بود که ابتدا در واکنش به سهمیه ‌بندی مشاغل حکومتی آغاز شد که بر اساس آن، بیش از ۵۰ در صد مشاغل به گروه‌های مشخص داده می‌شد. معترضان خواستار اصلاحات در این سیستم بودند تا فرصت‌های شغلی مبتنی بر شایستگی باشد.

با گذشت زمان، این اعتراضات بر موضوعات سیاسی و اجتماعی متمرکز شد و مردم از افزایش محدودیت‌های سیاسی، کاهش آزادی‌‌های مدنی، و شرایط نامطلوب اقتصادی ابراز نارضایتی کردند.

حکومت بنگله ‌دیش با رویکرد جدی و سرکوبگرانه به این تظاهرات واکنش نشان داد که در اثر آن صدها نفر کشته، صدها نفر دیگر زخمی و هزاران معترض بازداشت شدند.

گروه های مدافع حقوق بشر، حین این اعتراض‌ها، حکومت حسینه را به سواستفاده از نهاد‌های حکومتی برای حفظ قدرت و سرکوب مخالفین از طریق "قتل‌های فراقانونی فعالان" متهم کرده اند.