بایدن: پس از مرگ نوالنی بر وضع تعزیرات بیشتر بر روسیه غور می‌کنیم 

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، امروز ۱۹ فبروری (۳۰ دلو) گفت که پس از مرگ الکسی نوالنی، مخالف سیاسی ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، بر وضع تعزیرات بیشتر بر مسکو غور می‌کند.

بایدن که پوتین را به مرگ نوالنی متهم کرده به خبرنگاران گفت: "ما از قبل [بر روسیه] تعزیرات وضع کرده ایم، اما بر وضع تعزیرات بیشتر غور می‌کنیم."

پیش از این ایالات متحده و شرکای اروپایی‌اش بر پوتین،‌ دخترش و شماری از سیاستمداران به دلیل تهاجم نظامی بر اوکراین تحریم وضع کرده بودند.

مسکو تا اکنون در این خصوص واکنش نشان نداده‌، اما وزارت خارجهٔ این کشور دو سال پیش گفته بود که در پاسخ به تعزیرات امریکا، رییس جمهور بایدن ، انتونی بلینکن، وزیر خارجه، لوید آستن، وزیر دفاع، و ده‌ها مقام بلند‌پایهٔ امریکایی را تحریم کرده است و این مقامات امریکایی از داخل شدن به خاک روسیه منع شده اند.

مرگ ناگهانی نوالنی ۴۷ ساله که دلیل آن تا حال واضح نشده است، صدمهٔ بزرگی به شمار زیادی از شهروندان روسیه بود. نوالنی تا آخرین رمق حیات‌اش دست از انتقاد بر کرملین برنداشت، حتا پس از آن که از تسمم با زهر جان به سلامت برد و چندین بار به زندان محکوم شد.

تیم نوالنی روز شنبه گفتند که وی "به قتل" رسیده است. اما مقامات روسی گفته اند که نوالنی روز جمعه پس از قدم زدن احساس ضعف کرده و بی‌هوش شد و در نهایت به گونهٔ ناگهانی جان باخت.

خبر مرگ نوالنی واکنش‌های بین المللی را در پی داشت و صدها نفر در ده‌ها شهر روسیه با ایجاد بنا‌های یادبود و گذاشتن گل به قربانیان سیاسی ادای احترام کردند. در این میان نیروهای امنیتی روسیه بیش از ۴۰۰ نفر را بازداشت کردند و از آن میان ده‌‌ها نفر به حبس کوتاه مدت محکوم شدند.

خبر مرگ نوالنی یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری در روسیه نشر شد، انتخاباتی که انتظار می‌رود ولادمیر پوتین در آن برای شش سال دیگر منحیث رییس جمهور انتخاب شود.

نوالنی از سال ۲۰۲۱ به اینسو زندانی بود و مدت زندان ۱۹ سال خود را سپری می‌کرد. او پس از آن که به دلیل مسموم شدن در آلمان بستری شده بود، به مسکو برگشت و بازداشت شد. نوالنی اتهام وارد کرده بود که کرملین در مسموم کردن وی دست داشت.