بایدن: اسراییل هنوز درباره پاسخ به ایران تصمیم نگرفته است

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، روز جمعه چهارم اکتوبر ( ۱۳ میزان) گفت که اسراییل هنوز تصمیم نگرفته است که چگونه به حمله میزایلی ایران بر این کشور پاسخ دهد، اما افزود که اسراییل نباید به تاسیسات نفت ایران حمله کند.

بایدن در نشست خبری در قصر سفید به خبرنگاران گفت: "اسراییلی ها هنوز در مورد چگونگی حمله به نتیجه نرسیده اند. این موضوع در حال بحث است."

رییس جمهور گفت: "اگر من جای آنها بودم، به گزینه‌های دیگری غیر از حمله به تاسیسات نفتی فکر می‌کردم."

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز سه شنبه حدود ۲۰۰ میزایل بالستیکی به سمت اسراییل پرتاب کرد و اعلام کرد که این حملات را به انتقام از کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس در تهران، کشته شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران در حملۀ هوایی نظامیان اسراییلی در بیروت، پایتخت لبنان، انجام داده است.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز سه‌شنبه اول اکتوبر (۱۰ میزان) هشدار داد که ایران با حملات میزاییلی بر اسراییل اشتباهی بزرگی را مرتکب شده و بهای آن را خواهد پرداخت.

بایدن گفت: "ببینید، اسراییلی‌ها حق دارند به حملات وحشیانه بر آنها پاسخ دهند - نه فقط از طرف ایرانی‌ها، بلکه از طرف همه، از طرف حزب‌الله، حوثی‌ها. اما واقعیت این است که آنها باید در برخورد با تلفات غیرنظامی بسیار مراقب باشند."

این در حالی است که علی خامنه‌ای،‌ رهبری ایران،‌ روز جمعه چهارم اکتوبر (۱۳ میزان) گفت که تهران و گروه‌های نیابتی آن در منطقه در مقابل اسراییل عقب نشینی نخواهند کرد.

خامنه‌ای که نماز جمعه را در تهران، پایتخت ایران، امامت می‌کرد، همچنین با اشاره به حملات میزاییلی ایران بر اسراییل که روز سه‌شنبه صورت گرفت، گفت: "ا قدام نیروهای مسلح ما کمترین مجازات برای رژیم غاصب صهیونیستی، در برابر جنایت‌های حیرت‌آور آن رژیم خون‌آشام، گرگ‌صفت و سگ هار آمریکا در منطقه بود."

پیش از این نیز مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران گفته بود که کشورش به دنبال جنگ نیست، اما اگر اسراییل دست به حملات انتقام‌جویانه بزند، تهران "پاسخ محکمتری" خواهد داد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین و نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا، روز جمعه گفت که معتقد است اسراییل باید در پاسخ به حملات اخیر جمهوری اسلامی به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند.

ترمپ با اشاره به پاسخ روز چهارشنبه بایدن به پرسشی در مورد حمایت امریکا از حملهٔ اسراییل به تاسیسات هسته‎‌ای ایران، گفت: "فکر می‌کنم او (بایدن) اشتباه کرده است. آیا این چیزی نیست که شما قرار است بزنید؟ منظورم این است که این بزرگترین خطری است که ما داریم، یعنی سلاح هسته‌ای."

روز چهارشنبه از رییس جمهوربایدن پرسیده شد که آیا از حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کند؟ او به خبرنگاران گفت: "پاسخ منفی است."

ترمپ افزود: "وقتی آنها این سوال را از او پرسیدند، پاسخ باید این می‌بود که اول تاسیسات هسته‌ای را بزنیم و بعداً نگران بقیه باشیم."