بایدن: نتنیاهو برای توافق با حماس عملکرد کافی نداشته است

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، امروز دوم سپتمبر (۱۲ سنبله) گفت که بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، برای کسب توافق جهت رهایی گروگانان از بند گروه حماس، به اندازهٔ کافی کار نکرده است.

خبرنگاران در قصرسفید از بایدن پرسیدند که آیا صدر اعظم اسراییل در رابطه به این موضوع به اندازهٔ‌ کافی عمل کرده است؟ او در پاسخ گفت: "نه." اما افزود که مذاکره کنندگان به یک پیشنهاد نهایی که به اسراییل و حماس ارایه خواهد شد، "خیلی نزدیک" شده اند.

قرار است بایدن و کاملا هریس، معاون‌اش، با مذاکره کنندگان امریکایی در قصر سفید ملاقات کنند.

این اظهارات بایدن دو روز پس از آن بیان شد که اردوی اسراییل روز شنبه گفت که جسد‌های شش گروگان، به شمول یک شهروند امریکا، را از یک تونل در غزه یافت کرده است.

ایالات متحده، قطر و مصر از ماه‌ها به اینسو تلاش دارند اسراییل و حماس روی یک توافق که منجر به آتش‌بس در غزه و رهایی گروگانان اسراییلی شود، به توافق برسند.

تندروان حماس در جریان حملهٔ اکتوبر سال گذشته بر اسراییل، ۲۵۱ نفر را گروگان گرفتند که از آن میان ۹۷ نفر هنوز هم در غزه باقی مانده است، اما اردوی اسراییل گفته است که از این میان ۳۳ نفر آنان کشته شده اند.

شماری از گروگانان در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نومبر آزاد شدند.

این در حالی است که اسراییلی‌ها امروز برای رهایی گروگانان و فشار بر حکومت نتنیاهو دست به تظاهرات زدند. یک محکمهٔ اسراییل دستور داد تا این تظاهرات پایان یابد.

بستگان و حامیان گروگانان که خواهان آتش‌بس فوری اند، ادارهٔ نتنیاهو را متهم کرده گفته اند که برای برگرداندن سالم آنان به اندازهٔ کافی تلاش نکرده است.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرد و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۱۹۸ نفر را کشت که اکثریت شان غیرنظامیان بودند.

اسراییل پس از آن دست به حملات انتقاجویانه زد. وزارت صحت غزه بدون تفکیک نظامیان گفته است که در این حملات نزدیک به ۴۱‍ هزار نفر تا حالا کشته شده که به گفتهٔ ملل متحد اکثریت شان زنان و کودکان اند. علاوه بر آن، در این حملات بیش از ۹۱ هزار فلسطینی زخمی شده‌ اند.