لینک های دسترسی

Breaking News

یافت شدن اجساد شش گروگان؛ نتنیاهو: با حماس تسویه حساب می‌کنیم 


از چپ به راست، هرش گولدبرگ پولن، اوری دانیون، ایدن یوروشلمی، الموگ سروسی، الکساندر لبانوف و کارمیل گات- گروگانانی که اجساد شان یافته شده است
از چپ به راست، هرش گولدبرگ پولن، اوری دانیون، ایدن یوروشلمی، الموگ سروسی، الکساندر لبانوف و کارمیل گات- گروگانانی که اجساد شان یافته شده است

اردوی اسراییل امروز اول سپتمبر (۱۱ سنبله) گفت که جسد‌های شش گروگان، به شمول یک اسراییلی امریکایی، را از یک تونل غزه یافته است.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، گفت: "آنانی که گروگانان را می‌کشند، خواهان توافق [آتش‌بس] در غزه نیستند. ما شما را خواهیم یافت، ما شما را گیرخواهیم کرد و با شما تسویهٔ حساب خواهیم کرد."

وزارت خارجهٔ اسراییل نیز از قول نتنیاهو در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که حکومت زیر امرش در مقابل کسانی که اسیران اسراییلی را به قتل می‌رسانند، سکوت اختیار نمی‌کند.

در همین حال، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ ضمن تایید خبر کشته شدن یک گروگان امریکایی گفت: "هیچ اشتباه نکنید، رهبران حماس بهای این جنایات را خواهند پرداخت."

با آنهم او افزود که برای رسیدن به یک توافق جهت رهایی گروگانان باقی مانده به تلاش‌ها ادامه خواهد داد.

اردوی اسراییل گفت که این گروگانان پیش از رسیدن نیروهای اسراییلی، کشته شده بودند. اما حماس گفته است گروگان در نتیجهٔ گلوله‌باری و بمباردمان اردوی اسراییل کشته شده اند.

یک مقام ارشد حماس به شرط نشر نشدن نامش در گزارش به فرانس‌ پرس گفت که در میان شش گروگانی که جسد‌های شان یافت شده است، افرادی نیز شامل اند که قرار بود با نهایی شدن توافق آتش‌بس با زندانیان فلسطینی تبادله شوند.

یافتن شدن این اجساد سبب تقاضاها برای راه اندازی تظاهرات علیه بنیامین نتنیاهو شد. اکثر اسراییلی‌ها صدر اعظم این کشور را مقصر می‌دانند که نتوانسته برای پایان جنگ در غزه و بازگشت گروگان‌ها با گروه حماس به توافق برسد. مذاکرات برای توافق آتش‌بس در غزه از ماه ها به اینسو جریان دارد.اما نتنیاهو گروه حماس را به توقف مذاکرات متهم کرده است.

فراخوان برای اعتصاب سراسری در اسراییل

پس از کشته شدن این شش گروگان، رییس اتحادیه کارگری موسوم به ''هیستادروت'' اسراییل که از قدرت و نفوذ برخوردار است، به حمایت از گروگان‌ها خواهان "اعتصاب کامل" در سراسر اسراییل شد.

آرنون بار دیوید، رییس این اتحادیه، روز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که از رها شدن گروگان‌ها باید جلوگیری شود و افزود:‌ ''من به این نتیجه رسیده ام که تنها مداخله ما می تواند کسانی را تکان بدهد که نیاز به تکان خوردن دارند."

او همچنین گفت: تمام اقتصاد اسراییل از ساعت ۰۶:۰۰ صبح فردا [دوشنبه] دست به اعتصاب کامل خواهد زد.''

این در حالی است که اوایل صبح امروز سه افسر پولیس اسراییلی در کرانهٔ غربی اشغال شدهٔ رود اردن کشته شدند.

صدر اعظم اسراییل گفت که کشورش در تمام جبهات علیه یک "دشمن ظالمی" می‌جنگد که "می‌خواهد همهٔ ما را قتل کند".

گروه حماس با آنکه مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته، با نشر اعلامیه‌ای آن را "عملیات قهرمانانهٔ مقاومت" خواند.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرد و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۱۹۸ نفر را کشت که اکثریت شان غیرنظامیان بودند.

حماس در این حمله ۲۵۱ نفر را گروگان گرفت که از میان آنان ۱۱۱ نفر آنان به شمول ۳۹ نفر که به گفته نظامیان کشته شده‌اند، در اسارت حماس قرار دارند.

اسراییل پس از آن دست به حملات انتقاجویانه زد. وزارت صحت غزه بدون تفکیک نظامیان گفته است که در این حملات بیش از ۴۰۷۳۸ نفر تا حالا کشته شده که اکثریت شان زنان و کودکان اند. علاوه بر آن، در این حملات بیش از ۹۱ هزار فلسطینی زخمی شده‌ اند.

به گفته سازمان ملل متحد، نزدیک به سه چهارم از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه آواره شده و تقریباً کل جمعیت آن در معرض خطر قحطی قرار دارند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های فرانس‌پرس و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG