لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان به سلمان: حملات اسراییل بر غزه باید متوقف شود


محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

ریاست جمهوری ترکیه می‌گوید که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور این کشور، روز یکشنبه اول سپتمبر (۱۱ سنبله) در صحبت تلیفونی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، بر فشار کشورهای اسلامی برای "توقف حملات اسراییل" بر غزه تاکید کرد.

بر اساس اعلامیهٔ ریاست جمهوری ترکیه که در رسانهٔ اجتماعی ایکس نشر شده، اردوغان یک بار دیگر اسراییل را به "نسل کشی" فلسطینی‌ها متهم کرد.

اردوغان که حامی حماس است در اشاره به اهمیت اقدام مشترک کشورهای اسلامی گفت که "حملات اسراییلی و نقض حقوق بشری" توسط این کشور در غزه باید متوقف شده و آتش‌بس پایدار درآنجا قایم شود.

در اعلامیه گفته شده است: "رییس جمهور اردوغان اهمیت فشار روز افزون جامعهٔ بین المللی بر اسراییل را در مواجهه با جرایم علیه بشریت که اسراییل آنرا در قلمروهای فلسطینی‌ها، به ویژه در غزه، مرتکب شده است، برجسته کرد."

اما اسراییل همواره گفته است که در مقابل حملات گروه تندرو حماس حق دارد از خود دفاع کند و به حملات‌اش تا زمان از بین بردن کامل این گروه ادامه خواهد داد.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرد و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۱۹۸ نفر را کشت که اکثریت شان غیرنظامیان بودند.

اسراییل پس از آن دست به حملات انتقاجویانه زد. وزارت صحت غزه بدون تفکیک نظامیان گفته است که در این حملات بیش از ۴۰۷۳۸ نفر تا حالا کشته شده که اکثریت شان زنان و کودکان اند. علاوه بر آن، در این حملات بیش از ۹۱ هزار فلسطینی زخمی شده‌ اند.

این در حالی است که اردوی اسراییل امروز گفت که جسد‌های شش گروگان به شمول یک اسراییلی امریکایی را از یک تونل غزه یافته است.

در همین حال،‌ بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، گفت: "آنانی که گروگانان را می‌کشند، خواهان توافق [آتش‌بس] در غزه نیستند. ما شما را خواهیم یافت، ما شما را گیرخواهیم کرد و با شما تسویهٔ حساب خواهیم کرد."

در عین حال، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ ضمن تایید خبر کشته شدن یک گروگان امریکایی گفت: "هیچ اشتباه نکنید، رهبران حماس بهای این جنایات را خواهند پرداخت."

با آنهم او افزود که برای رسیدن به یک توافق جهت رهایی گروگانان باقی مانده به تلاش‌ها ادامه خواهد داد.

اردوی اسراییل گفت که این گروگانان پیش از رسیدن نیروهای اسراییلی، کشته شده بودند. اما حماس گفته است گروگان در نتیجهٔ گلوله‌باری و بمباردمان اردوی اسراییل کشته شده اند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های فرانس‌پرس و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG