بایدن به زیلینسکی: شجاعت اوکراین مثالی برای تمام جهان است

بایدن در حاشیۀ نشست سران ناتو با زیلینسکی دیدار کرد

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا روز چهارشنبه ۱۲ جولای (۲۱ سرطان) در دیدار با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین شجاعت"شگفت‎انگیز" مردم اوکراین را ستود.

بایدن در حاشیۀ نشست سران کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) به زیلینسکی گفت: "زمانیکه بحث شجاعت واقعی مطرح است، شما مثالی برای تمام جهان استید...شما شگفت‎انگیز استید."

رییس جمهور بایدن گفت که قوای نظامی روسیه، با راه اندازی تهاجم ویرانگر نظامی بر بخش‌های گستردۀ اوکراین که سال گذشته آغاز شد، عملی شبیه "قرن ۱۴" را انجام می‌دهد.

زیلینسکی در نشست ناتو در ویلنیوس ضمن استقبال از تضمین‌های امنیتی ناتو به اوکراین ابراز سرخوردگی و ستوه کرده گفت: "بهترین تضمین برای اوکراین، پیوستن به ناتو است."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید زیلینسکی: وعده‌های غرب نمی‌تواند جایگزین پیوستن اوکراین به ناتو شود

بایدن به زیلینسکی گفت: "اما من به شما وعده می‌دهم: ایالات متحده هرآنچه را در توان دارد به شما انجام می‌دهد تا با سرعت ممکنی که می‌توانیم، آنچه را شما نیاز دارید، فراهم کنیم."

اعضای گروه جی۷ - بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، ایالات متحده – با نشر بیانیۀ مشترک در حاشیۀ نشست ناتو تعهد کرده اند تا برای شکست تهاجم روسیه و جلوگیری از هر گونه حمله در آینده، تسلیحات به اوکراین فرستاده و این کشور را حمایت کنند.

زیلینسکی که روز سه شنبه با نشر تویت‌هایی از امتناع ناتو به خاطر پذیرش اوکراین به عضویت این پیمان انتقاد کرده بود، در دیدار روز چهارشنبه با بایدن، به خاطر حمایت گستردۀ امریکا از کشورش قدردانی کرد.

زیلینسکی گفت: "این حمایت بزرگ است. درک می‌کنم که همه پول شما است. اما باید بدانید که این پول را نه تنها به خاطر جنگ بلکه به خاطر حفظ حیات مان مصرف می‌کنید، فکر می‌کنم که با این پول زندگی مردم را در اروپا و تمام دنیا نجات می‌دهیم."

رییس جمهور اوکراین با قدردانی از ایالات متحده افزود: "تشکر از اینکه این همه وقت در کنار ما بوده اید. شما، تمام امریکایی‌ها، کانگرس [ایالات متحده] از نخستین روزهای جنگ تمام عیار، دوشادوش ما ایستادید. به این خاطر بسیار زیاد قدردانی می‌کنیم."

ایالات متحده به این باور است که اوکراین در زمان جنگ نمی‌تواند عضویت ناتو را کسب کند، زیرا به گفتۀ مقام‌های امریکایی چنین کاری، بر اساس ماده پنجم منشور ناتو، پای این پیمان را به جنگ در برابر روسیه می‌کشاند.

بر اساس ماده پنجم منشور ناتو، حمله بر یک عضو این پیمان به مثابۀ حمله بر تمام اعضای آن تلقی شده و مستلزم پاسخ جمعی می‌باشد.