هشدار بایدن به همه طرف‌ها در شرق میانه: تلاش‌ها برای آتش‌بس در غزه را 'تضعیف' نکنید

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز جمعه ۱۶ اگست (۲۶ اسد) با نشر اعلامیه‌ای، مذاکرات جاری آتش‌بس غزه را "رو به رشد" خواند و به همه طرف‌های درگیر در منطقه نسبت به "هر گونه اقدام برای تضعیف این روند" هشدار داد.

بایدن در این اعلامیه اعلام کرد که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، به شرق میانه سفر می‌کند تا "تاکید کند که با نزدیک شدن به توافق جامع آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، هیچ‌کس در منطقه نباید اقداماتی انجام دهد که این روند را تضعیف کند."

بایدن گفت که بلینکن "حمایت بی‌قید و شرط من از امنیت اسراییل را مجدداً تایید خواهد کرد" و "تلاش‌های فشرده ما برای نهایی کردن این توافق" را ادامه خواهد داد. قرار است بلینکن روز شنبه به اسراییل برود.

ایالات متحده همچنین به ایران نسبت به تهدید حمله متقابل به اسراییل هشدار داده است، زیرا از وقوع جنگ تمام‌عیار در شرق میانه بیم دارد.

یک مقام ارشد امریکایی روز جمعه هشدار داد که اگر ایران در پاسخ به کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس، به اسراییل حمله کند، با عواقب فاجعه‌باری روبرو خواهد شد و این اقدام می‌تواند پیشرفت‌های به‌دست‌آمده برای برقراری آتش‌بس در غزه را متوقف کند.

این مقام امریکایی به شرط فاش نشدن نامش گفت: "ایالات متحده به ایران توصیه می‌کند که از این مسیر دوری کند، زیرا عواقب آن می‌تواند بسیار فاجعه‌بار باشد، به‌ویژه برای ایران."

این مقام افزود: "این جنگ را حماس، نیابتی ایران، در هفتم اکتوبر آغاز کرد و اگر ایران اقدامی انجام دهد که اساساً بهترین فرصت برای یک آتش‌بس جامع و توافق آزادسازی گروگان‌ها را نابود کند، بسیار تناقض‌آمیز خواهد بود."

ایران پیش از این هشدار داده بود که به حملهٔ ۳۱ جولای در تهران که منجر به کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس سیاسی حماس شد، پاسخ خواهد داد. اسراییل به‌طور رسمی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما به‌طور گسترده‌ای حدس زده می‌شود که این حمله توسط اسراییل انجام شده باشد.

اسراییل کتز، وزیر خارجهٔ اسراییل، روز جمعه ۱۶ اگست (۲۶ اسد) به همتایان فرانسوی و بریتانیایی گفت که اگر ایران بر اسراییل حمله کند، اسراییل انتظار حمایت دارد.

وقتی از مقام امریکایی درباره اظهارات کتز پرسیده شد، او فقط گفت که ایالات متحده همراه با بریتانیا و فرانسه در حال آماده‌سازی برای "تمامی احتمالات" هستند.

او افزود: "ما هر آنچه لازم باشد، انجام خواهیم داد تا از اسراییل در برابر هرگونه حمله از سوی ایران دفاع کنیم."

واشنگتن با پشتیبانی مصر و قطر روز جمعه پیشنهاد جدیدی را بر اساس طرح پیشنهادی بایدن در ماه می و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت به منظور برقراری آتش‌بس و بازگشت گروگان‌ها ارایه کرد.

اما حماس به سرعت مخالفت خود را با آنچه که "شرایط جدید" اسراییل در آخرین طرح نامیده بود، اعلام کرد.

یک منبع آگاه به خبرگزاری فرانس گفت که شرایطی که حماس به آن‌ها اعتراض کرده شامل نگه داشتن نیروهای اسراییلی در مرز غزه با مصر و شرایط مربوط به آزادی زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسراییل در ازای گروگان‌های اسراییلی است.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد و به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله کم و بیش ۱۲۰۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

این حمله سبب شد که اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویانه، عملیات گسترده را در نوار غزه آغاز کند. این عملیات نظامی در کنار تلفات سنگین، بخش اعظم نوار غزه را به خاک یکسان کرده است.

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، روز پنجشنبه اعلام کرد که تعداد کشته شدگان درگیری به کم از کم ۴۰۰۰۵ نفر و آمار زخمی شدگان به ۹۲۴۰۱ نفر رسیده است.