بایدن و شی بر احیای روابط نظامی میان امریکا و چین توافق کردند 

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و شی جنپینگ، رییس جمهور چین

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، ملاقات شام چهارشنبه ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) با شی جینپینگ، رییس جمهور چین، را در حالی سازنده خواند که هر دو جانب بر احیای روابط نظامی و کاهش تنش‌ها میان دو کشور توافق کردند.

رهبران این دو کشور در حاشیهٔ نشست همکاری اقتصادی آسیا-پسیفیک، در شهر سان فرانسیسکوی ایالات متحده ملاقات کردند.

بایدن در یک نشست خبری گفت: "ملاقات چند ساعته با رییس جمهور شی داشتم و به باور من ما سازنده‌ترین و موثرترین مباحث را داشتیم."

رییس جمهور بایدن افزود که احیای خط تلیفونی نظامی که چین آنرا پس از دیدار ننسی پلوسی، رییس پیشین مجلس نمایندگان ایالات متحده از تایوان قطع کرده بود، یک اقدام خیلی مهم بود.

اما مخالفت‌ها پیرامون تایوان میان هر دو جانب در حالی پا برجا باقی مانده است که رییس جمهور چین به همتای امریکایی‌اش گفت که فرستادن تسلیحات به تایوان را متوقف کند زیرا به گفتهٔ او یکجا شدن این جزیره با سرزمین اصلی چین غیرقابل توقف است.

بیجینگ که بر تایوان ادعای مالکیت دارد، گزینهٔ الحاق به زور این جزیره را با قلمرو اصلی چین، رد نکرده است.

یک مقام امریکایی گفت که در کنار این، هر دو جانب توافق کردند تا در رسیدگی به منبع مواد مخدر (فنتانیل) که در ایالات متحده بیشتر استعمال می‌شود، همکاری کنند.

بر اساس این توافق، چین به گونهٔ مستقیم شرکت‌های مشخصی را هدف قرار خواهد داد که دست‌اندر کار تولید این مادهٔ مخدر استند.

روابط میان واشنگتن و بیجینگ همواره پر از فراز و نشیب بوده است و سال گذشته ایالات متحده در رابطه به آنچه که واشنگتن پرواز بالون جاسوسی چین بر فراز امریکا خواند، اعتراض کرد.

در مقابل، چین از افزایش محدودیت‌های امریکا بر چپ‌های تکنالوژی پیشرفتۀ چین اظهار نارضایتی کرده است. واشنگتن هراس دارد که بیجینگ از این چپ‌ها در بخش نظامی استفاده خواهد کرد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های فرانس‌پرس و اسوشیتدپرس استفاده شده است.