لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار بایدن با وانگ؛ امریکا و چین برای نشست سران دو کشور آماده‌گی می‌گیرند


وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین
وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین

مقامات امریکایی پس از دیدار جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین، در قصر سفید گفتند که دو طرف توافق کردند تا روی دیدار بین رهبران دو کشور در ماه آینده، کار کنند.

بایدن و وانگ روز جمعه ۲۷ اکتوبر (پنجم عقرب) در قصر سفید دیدار کردند. این دیدار در راستای تلاش‌های دو کشور برای مدیریت اختلافات و فراهم کردن زمینهٔ ملاقات سران هر دو کشور در ماه آینده بود.

رییس جمهور امریکا شی جینپینگ، رییس جمهور چین، را برای اشتراک در نشست سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام (APEC) در ماه نومبر به ایالات متحده دعوت کرده است. شی هنوز آمدنش به این نشست را تایید نکرده است.

قصر سفید ناوقت روز جمعه اعلام کرد که هر دو کشور توافق کرده اند که "دپلوماسی به سطح بالا" را برای هموارسازی روابط ادامه دهند.

قصر سفید در بیانیه‌ای گفت که دو طرف "دوباره" تاکید کردند که "برای دیداری بین رییس جمهور بایدن و ریس جمهور شی جینپینگ در ماه نومبر درایالت سانفرانسیسکو" کار می کنند.

در بیانیهٔ قصر سفید آمده است که بایدن به وانگ گفته است که واشنگتن و بیجینگ باید "مسوولانه رقابت را در روابط مدیریت کنند و چینل گفتگوها را باز نگه‌دارند."

بیانیه می‌افزاید که با درگیری اسراییل و حماس در شرق میانه، بایدن همچنین "تاکید کرد که ایالات متحده و چین باید برای مقابله با چالش‌های جهانی با یکدیگر همکاری کنند."

یک مقام ارشد ادارهٔ بایدن گفت که مقامات ایالات متحده "نگرانی عمیق خود را از وضعیت (در شرق میانه) ابراز کردند و چین را تحت فشار قرار دادند تا رویکرد سازنده تری اتخاذ کند" از جمله گفتگو با متحدان خود در شرق میانه.

در پنج سال گذشته، وانگ یی، عالیرتبه‌ترین مقام چین است که به واشنگتن دی‌سی سفر می‌کند.

وانگ روز پنجشنبه با انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، دیدار و درباره شیوه مدیریت اختلافات و دیدار رهبران دوکشور گفتگو کرد.

وانگ به بلینکن گفت که دو کشور اختلاف نظر دارند، ولی برای کاهش سو تفاهم‌ها و تثبیت روابط، نیاز به گفتگویی عمیق و جامع است.

شی جینپینگ، رییس‌جمهور چین، گفته است که مایل به همکاری در مورد چالش‌های مشترک جهانی است، ولی کارشناسان انتظار پیشرفت فوری در این زمینه را ندارند.

در سال‌های اخیر روابط میان واشنگتن و بیجینگ روی مسایل مختلف تیره شده است. مناقشۀ تجارت دوجانبه، نقض حقوق اقلیت‌ها در چین، به ویژه مسلمانان اویغور در شین ژیانگ و وضع قوانین سختگیرانه چین بر هانگ کانگ از موضوعات جنجال برانگیز با ایالات متحده است.

موقف چین در برابر تایوان و حمایت امریکا از تایوان و مناقشه در آب‌های جنوب چین که چندین کشور منطقه بر آن ادعای مالکیت دارند، از عوامل عمدۀ دیگر تیرگی روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان است.

افزون بر این‌، درگیری اسراییل و حماس به پیچیدگی روابط بین امریکا و چین افزوده است و واشنگتن امیدوار است تا بیجینگ بتواند از نفوذ خود بر ایران برای جلوگیری از گسترش جنگ در شرق میانه استفاده کند.

گروه

XS
SM
MD
LG