مهاجر نابینای افغان به دیگر مهاجران کمک می‌کند

رفیع الله یادگار، مهاجر نابینای افغان مقیم ایالت نیویارک

یک مھاجر افغان در ایالات متحدۀ امریکا با وجود نابینایی، به سایر نابینایان و مھاجران کشورھای آسیایی به خصوص افغانستان کمک می‌کند تا آنان مشکلات روزمرۀ شان را حل کنند.

رفیع‌الله یادگار، مھاجر افغان می‌گوید که زمانیکه به ایالات متحده مھاجر شد در کنار مشکل ندانستن زبان، نابینایی، زندگی را برایش دشوار ساخته بود اما او پس از مدتی توانست در جامعه میزبان سر پای خود ایستاد شده و به رفع چالش سایر نابینایان بپردازد.

او که بینایی چشم ھایش را در سال ٢٠١٣ از اثر انفجار ماین در افغانستان از دست داد، می‌گوید که چند سال پس از آن حادثه راه دشوار مھاجرت را در پیش گرفت و به ایالات متحدۀ امریکا پناھنده شد.

یادگار با بیان این مقولۀ مشهور که "خواستن، توانستن است" به صدای امریکا گفت که ھرچند قادر به تماشای محیط زندگی و جامعه میزبانش نیست اما از فرصت‌ھای مھاجرت در امریکا استفاده کرده و اکنون به سایر نابینایان و مھاجران کمک می‌کند.

او گفت: "فعلاً من با گروهی که کار می‌کنم امریکایی است. اما به صورت آنلاین در داخل امریکا و روزھای شنبه و یکشنبه به نابینایانی که در خارج امریکا است در ایران، پاکستان و افغانستان برنامه دارم که آنان را راھنمایی می‌کنم که چطور مشکلات روزمرۀ شان را رفع کنند."

یادگار از چالش‌ھای روزھای نخست مھاجرت در امریکا می‌گوید که ندانستن زبان و نابینایی برایش مشکل ساز شده بود. او گفت: "آدم‌ھای بینا و نابینا وقتی در امریکا میآیند زندگی بسیار سخت است اما من از صفر شروع کردم و پله به پله پیش رفتم، زبان را آموختم."

یادگار از طریق بنیاد نابینایان افغان و کانال آموزشی یوتیوب خود، برای سایر مھاجران افغان نیز در زمینه درخواست‌های مھاجرتی شان راھنمایی می‌کند. او می‌گوید که مھاجرت به امریکا برایش آموخت تا چگونه با تلاش و پشت کار سرپای خود بایستد و با دیگر ھمنوعانش در امریکا و سایر کشورھا کمک کند.

این جوان افغان گفت: "بسیار خوشحال ھستم، وقتی به حیث یک مھاجر به امریکا آمدم حمایت دولت، جامعه امریکا بود که حالا می‌توانم به ھموطنانم کمک کنم. وقتی فرصت در جامعه میزبان وجود دارد باید از آن استفاده کرد و مصدر خدمت برای مردم و جامعه شد."

پس از سقوط کابل در ماه اگست سال ٢٠٢١ میلادی ده‌ھا ھزار شهروند افغانستان به ایالات متحده منتقل شدند.

یادگار می‌گوید که این افغان‌های تازه وارد باید از ظرفیت موجود در امریکا استفاده کرده و موانع را از سرراه شان بردارند. او گفت: "از فرصت‌ھا استفاده کنند، ھیچ وقت نا امید نشود و به ھموطنانش شان یاری رسانند.....".

این جوان افغان می‌گوید که بنیاد نابینایان افغان در داخل افغانستان حدود ١۵ کارمند دارد که مخارج روزمره آنان را نیز او تامین می‌کند. یادگار اکنون با همسر و یک فرزندش در شھر البانی نیویارک زندگی می‌کند و از اینکه توانسته نابینایان، مھاجران افغان و سایر کشورھا را یاری رساند بسیار خرسند است.