بلینکن خواهان تنش‌زدایی و آتش‌بس در شرق میانه شد

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ ایالات متحده، روز دوشنبه پنجم اگست (۱۵ اسد) گفت که امریکا به صورت شبانه روزی کار می‌کند تا از تشدید منازعه در شرق میانه جلوگیری شود.

این دپلومات ارشد امریکا همچنین از اسراییل و حماس خواست تا از طریق آتش بس ''این چرخه" خشونت را بشکنند، اشارهٔ بلینکن به جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه است که تقریباََ ۱۰ ماه از آن سپری می‌شود.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس که چهارشنبه گذشته در تهران کشته شد، گمان می‌رود که ایران در مقابل اسراییل دست به انتقامجویی بزند. ایران کشته شدن هنیه را به اسراییل نسبت داده، اما اسراییل کشتن رهبر گروه حماس را نه رد و نه تایید کرده است.

بلینکن گفته است که تشدید جنگ ''فقط موجب منازعه بیشتر، خشونت بیشتر و ناامنی بیشتر می‌شود.''

بلینکن هنگام ملاقات پنی وانگ، وزیر خارجه آسترالیا،‌ گفت:‌ ''ما تقریباََ به صورت شبانه روزی سرگرم دپلوماسی شدید با یک پیام بسیار ساده هستیم--همه جناح‌ها باید از تشدید تنش اجتناب کنند.''

وزیر خارجهٔ امریکا همچنین گفت که توافق برای آتش‌بس در غزه نیز برای شکستن ''این چرخه'' خشونت بی‌نهایت با اهمیت است.

به گفتهٔ بلینکن،‌ آتش‌بس "‌نه تنها امکانات آرامش پایدارتر را در غزه، بلکه در سایر مناطقی مساعد خواهد کرد که احتمال گسترش منازعه می‌رود."

وزیر خارجهٔ ایالات متحده تاکید کرد که همه جناح‌های دخیل باید در صدد راه‌هایی برای دست یافتن به توافق آتش‌بس در غزه باشند، نه در جستجوی دلایلی برای تاخیر و یا نه گفتن به آن.

او افزود:‌ ''نیاز عاجل است که همه جناح‌ها در ساعات و روزهای آینده انتخاب درستی داشته باشند.''

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، نیز روز دوشنبه گفت که ایالات متحده از طریق دپلوماسی با تمام کشور‌ها تلاش می‌کند تا به ایران بگویند که تشدید منازعه در شرق میانه به نفع تهران نیست.

میلر در یک کنفرانس خبری همچنین هشدار داد که واشنگتن برای هر گونه احتمالات آمادگی می‌گیرد.

در همین حال، یکی از متحدان ارشد ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز دوشنبه به تهران، پایتخت ایران، رسید تا با مقامات تهران از جمله مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران، مقامات امنیتی آن کشور در مورد تحولات منطقه‌ای گفتگو کند.

روسیه کشته شدن اسماعیل هنیه را محکوم کرده و در عین حال، از جناح‌های مختلف خواسته تا برای جلوگیری از گسترش منازعه، از خویشتن‌داری کار بگیرند.

زفيزدا، یک کانال تلویزیونی روسیه، سرگی شویگو، رییس شورای امنیت روسیه، را هنگام ملاقات با علی اکبر احمدیان، یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، نشان داد.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که شویگو در جریان سفرش به تهران با رییس شورای عالی امنیت ملی و لوی درستیز قوای مسلح ایران نیز ملاقات کند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های فرانس پرس و رویترز گرفته شده است.