لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید تنش در شرق میانه؛ بایدن گفتگوهای امنیتی را آغاز می‌کند


عکس آرشیف از دیدار جو بایدن با تیم امنیت ملی قصر سفید
عکس آرشیف از دیدار جو بایدن با تیم امنیت ملی قصر سفید

قرار است جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز دوشنبه پنجم اگست (۱۵ اسد) با تیم امنیت ملی خود در مورد تنش‌ها در شرق میانه صحبت کرده و با عبدالله دوم، پادشاه اردن، نیز ملاقات کند.

آمادگی ایران برای پاسخ به کشته شدن رهبر ارشد حماس در تهران و تعهد حزب‌الله لبنان به انتقام‌جویی از کشته شدن یک فرمانده ارشد نظامی این گروه در حملۀ اسراییل، هراس از شعله‌ور شدن یک جنگ منطقه‌ای را افزایش داده است.

بایدن در حالی با پادشاه اردن ملاقات می‌کند که یک روز پیش، ایمن صفدی، وزیر خارجۀ اردن به ایران سفر کرد تا حکومت جمهوری اسلامی را به کاهش تنش و حفظ "صلح، امنیت و ثبات" در منطقه ترغیب کند.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، روز یکشنبه پس از صحبت با یواف گالانت، همتای اسراییلی‌اش بر "حمایت قاطع ایالات متحده از حق اسراییل برای دفاع از خود در برابر تهدیدهای ایران، حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها و سایر گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران" تاکید کرد.

وزارت دفاع ایالات متحده با نشر بیانیه‌ای گفت که آستن و گالانت در مورد تدابیر دفاعی ایالات متحده و نیز تمرکز بر حفاظت از نظامیان امریکایی در منطقه صحبت کرده، و بر اهمیت تلاش‌های مداوم برای کاهش تنش در شرق میانه تاکید کرد.

ایالات متحده یک کشتی طیاره‌بردار و تجهیزات بیشتر به شمول طیاره‌های جنگی را در منطقه مستقر کرده است.

جاناتن فاینر، معاون شورای امنیت ملی قصر سفید، روز یکشنبه گفت که اقدامات اخیر ایالات متحده در شرق میانه به شمول سفارش به شهروندان امریکا برای خروج از لبنان و اعزام شمار بیشتر نظامیان امریکایی به شرق میانه، تدابیر ''دفاعی و پیشگیرانه'' است. او در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: "هدف ما تنش‌زدایی است، هدف ما بازدارندگی است، هدف ما دفاع از اسراییل است."

با افزایش تنش در شرق میانه، شماری از کشورها به شمول ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، کانادا و اردن به شهروندان شان سفارش کرده اند که هرچه زودتر لبنان راترک کنند. چندین شرکت هوایی پروازهای شان را به منطقه به ویژه به اسراییل و لبنان لغو کرده اند.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، روز یکشنبه گفت که ایران و گروه‌های نیابتی آن تلاش دارند تا اسراییل را محاصره کنند. او گفت: "ما مصمم استیم که در هر جبهه و در هر عرصه، چه دور چه نزدیک، در برابر آنان ایستادگی کنیم. هرکسی که در صدد آسیب رساندن به ما باشد، بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت."

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز یکشنبه با وزیران خارجۀ کشورهای جی۷ در مورد نیاز فوری کاهش تنش در شرق میانه صحبت کرد. وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که بلینکن و همتایانش "تعهد شان را به امنیت اسراییل تصریح کرده و به حد اکثر خویشتنداری همه طرف‌ها به منظور جلوگیری از تشدید جنگ تاکید کردند."

در پی حملۀ حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته که به گفته مقام‌های اسراییلی، تندروان حماس در آن کم و بیش ۱۲۰۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند، اسراییل به نابودی کامل گروه حماس تعهد کرده است.

اسراییل در ده ماه گذشته به هدف نابود کردن حماس، غزه را که زیر کنترول حماس است، آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است.

وزارت صحت نوار غزه که در کنترول حماس قرار دارد، بدون تفکیک نظامیان از غیرنظامیان گفته است که از آغاز عملیات تهاجمی اسراییل بر غزه، نزدیک به۴۰ هزار فلسطینی کشته و بیش از ۹۱هزار فلسطینی دیگر زخمی شده‌اند. حملات اسراییل بخش اعظم غزه را با خاک یکسان کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG