امیدواری بلینکن به توافق برای رهایی گروگان‌ها از بند حماس

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه هفتم فبروری (۱۸ دلو) در جریان سفر به اسراییل ابراز امیدواری کرد که توافقی برای رهایی گروگان‌ها از چنگ گروه حماس به دست آید، هرچند به گفتۀ وی برای نیل به این هدف کار زیادی باید انجام شود.

از زمانیکه جنگ میان اسراییل و حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته آغاز شده است، این پنجمین بار است که بلینکن به شرق میانه سفر می‌کند.

بلینکن پس از دیدار با صدر اعظم و رییس جمهور اسراییل با اشاره به رسیدن توافق برای رهایی گروگان‌ها گفت: "کار زیادی باقی مانده است که باید انجام یابد، اما ما بسیار متمرکز استیم تا آن را انجام دهیم و امیدواریم که قادر شویم روند رهایی گروگان‌ها که مختل شده بود، از سر گرفته شود."

پیش از دیدار با رهبران اسراییلی، بلینکن سرگرم دیدار با مقام‌های قطری بود. قطر در تلاش میانجیگری برای توافق میان حماس و اسراییل است تا به گونۀ مرحله وار، نظامیان اسراییلی عملیات نظامی خود را در غزه متوقف کنند و نیز حماس گروگان‌های اسراییلی و اسراییل هم زندانیان فلسطینی را رها کنند.

گروه حماس در جریان حمله بر اسراییل، به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، کم و بیش ۱۱۴۰ نفر را کشت و حدود ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفت. در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای میان دو طرف، حماس بیش از ۱۰۰ گروگان را رها کرد. مقام‌های اسراییلی می‌گویند که حماس هنوز هم بیش از ۱۰۰ گروگان و اجساد ۲۹ گروگان را که در درگیری‌های چهار ماه گذشته کشته شده اند، در اختیار دارد.

بلینکن همچنان خواستار کمک بیشتر بشری به غزه شد، جاییکه به گفتۀ مقام‌های فلسطینی، در جریان چهار ماه حملات هوایی و نظامی اسراییل، نزدیک به ۲۸ هزار نفر، عمدتاً غیرنظامیان و به ویژه کودکان و زنان، کشته شده اند.

ملل متحد نیز هشدار داده است که اگر کمک‌های فوری بشری به جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه نرسد، خطر بروز قحطی در این ساحۀ جنگ‌زده می‌رود.

بلینکن گفت: "مردان، زنان و کودکان بی‌گناه زیادی هستند که در نتیجۀ حملات حماس متحمل مشقت شده اند و اکنون در وسط گلوله‌باری متقابل حماس گیر مانده اند."

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت: "همه مکلفیت داریم تا هر کار ممکن را برای رساندن مساعدت‌های ضروری که به شدت [در غزه] به آن نیاز است، انجام دهیم و گام‌های بیشتری برداشته شود. این مسایل درمحراق ملاقات‌هایم قرار داشت."