بلینکن به محمد بن سلمان: بر حماس فشار وارد شده و از گسترش جنگ جلوگیری شود

وزیر خارجهٔ ایالات متحده دیدارش با محمد بن سلمان را "بسیار پربار" توصیف کرده است

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز یکشنبه ۱۵ اکتوبر (۲۳ میزان) در دیدار با محمد بن سلمان،‌ولیعهد عربستان سعودی، خواستار اعمال فشار بر گروه حماس شد.

بلینکن دیدارش با ولیعهد عربستان را که حدود یک ساعت طول کشید "بسیار پربار" توصیف کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، گفت: "[بلینکن] بر تمرکز تزلزل ناپذیر ایالات متحده بر توقف حملات تروریستی حماس، رهایی مصوون تمام گروگان‌ها و جلوگیری از گسترش جنگ تاکید کرد."

میلر افزود که بلینکن و محمد بن سلمان بر "تعهد مشترک برای حفاظت از غیرنظامیان و گسترش ثبات در سرتاسر شرق میانه و فراتر از آن" تاکید کردند.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گزارش داده است که ولیعهد آن کشور در دیدار با وزیر خارجهٔ امریکا تلاش دپلوماتیک ریاض را برای "آرام ساختن اوضاع" برجسته کرده است.

او حملات بر غیرنظامیان را محکوم کرده و نیز بر ضرورت رسیدن فلسطینیان به "حقوق مشروع شان و صلح عادلانه و پایدار" تاکید کرده است.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد و افزون بر کشتن حدود ۱۳۰۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان،‌ در اسراییل، کم و بیش ۱۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفته است. بلینکن از آن زمان تا اکنون سرگرم سفر و دیدار با رهبران منطقه است.

اسراییل نیز در پاسخ به این اقدام حماس، حملات گستردهٔ هوایی را بر مواضع حماس در غزه انجام داده است که تا اکنون منجر به کشته شدن حدود ۲۳۰۰ نفر، به شمول غیرنظامیان، شده است.

پیش از آغاز حملهٔ حماس، محمد بن سلمان از پیشرفت‌ها در تلاش‌های دپلوماتیک به رهبری ایالات متحده برای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسراییل سخن گفته بود، اما پس از آغاز جنگ عربستان این تلاش‌ها را به تعلیق درآورد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که بلینکن و ولیعهد عربستان سعودی همچنان بر اهمیت دستیابی به یک توافق جامع سیاسی برای تامین صلح، رفا و ثبات در یمن و ضرورت مشارکت دوامدار برای پایان بخشیدن به جنگ در سودان تاکید کرده اند.

بلینکن اواخر روز یکشنبه به مصر سفر می‌کند، جاییکه وی یکبار دیگر خواستار اعمال فشار بر حماس و جوگیری از گسترش جنگ خواهد شد.

مصر میانجی عمده میان اسراییل و حماس پنداشته می‌شود و مقام‌های امریکایی می‌گویند که قاهره ترتیبات خروج شهروندان ایالات متحده را از غزه فراهم کرده است.