بلینکن و ولیعهد عربستان در مورد مسایل حقوق بشری صحبت کردند

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در جریان سفر سه روزهٔ خود به عربستان سعودی، روز سه شنبه ششم جون (۱۶ جوزا) با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و نگرانی‌های خود را در مورد حقوق بشر با او مطرح کرد.

یک مقام امریکایی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود گفت: "آنها یک گفتگوی آزاد و صریح داشتند که طیف وسیعی از موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه را دربر می‌گرفت...وزیر خارجه مسایل حقوق بشری را هم در کل و هم در مورد موضوعات خاص، مطرح کرد."

وزارت خارجهٔ ایالات متحده نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که هر دو طرف بر ادامه تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریزم تاکید کرده و آقای بلینکن گفته است که پیشرفت در زمینهٔ حقوق بشر روابط دو جانبه را تقویت می‌کند.

در اعلامیه آمده است: "دو طرف بر تعهد مشترک خود برای پیشبرد ثبات، امنیت و رفاه در سراسر شرق میانه و فراتر از آن، از جمله از طریق یک توافق سیاسی جامع برای دستیابی به صلح، رفاه و امنیت در یمن، تاکید کردند."

وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که بلینکن و بن سلمان در خصوص تعمیق همکاری‌های اقتصادی به ویژه در زمینهٔ انرژی پاک و فناوری نیز گفتگو کردند.

اعلامیه می‌افزاید: "وزیر خارجه همچنین از ولیعهد به خاطر حمایت عربستان سعودی از تخلیه صدها شهروند امریکایی از سودان و مشارکت مستمر عربستان در مذاکرات دپلوماتیک برای توقف درگیری در آنجا، قدردانی کرد."

پیش از این آقای بلینکن گفته بود که در سفر به عربستان بر عادی سازی روابط بین سعودی و اسراییل نیز تاکید خواهد کرد.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز دوشنبه پنجم جون (۱۵ جوزا) به یک گروه قدرتمند طرفدار اسراییل گفت که عادی‌شدن روابط میان اسراییل و عربستان سعودی برای واشنگتن بسیار اهمیت دارد.

انتونی بلینکن به "کمیتهٔ امریکایی در امور عامهٔ اسراییل" گفت که واشنگتن در ترویج عادی‌سازی روابط میان اسراییل و عربستان علایق واقعی امنیت ملی دارد. او افزود: "ما به این باوریم که می‌توانیم و البته باید نقش کامل در پیشبرد این امر داشته باشیم."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بلینکن خواستار عادی شدن روابط میان اسراییل و عربستان شد 

تا اکنون چندین کشور عرب، روابط خود را با اسراییل عادی ساخته است، اما عربستان با وجود آنکه پروازهای تجارتی اسراییل را اجازه داده و چندین تماس با اسراییل داشته،‌ داشتن روابط عادی با این کشور را رد کرده است.

شهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی، گفته است که روابط کشورش با اسراییل تا زمانی عادی نخواهد شد که راه حل دو کشور-اسراییل و فلسطین- به وجود بیاید.